Känner mig konstig på BUP
Hej, jag har under en långt tid mått dåligt. Jag har ingen ork och tycker allt är tråkigt. Ligger mest bara i min sängen och kollar på serier. jag vill inte heller leva längre för mitt liv är onödigt. Jag slösar bara bort min tid. Jag känner även att ingen bryr sig om mig.
Jag kämpat även mot anroxia och och går hos bup. Jag äter nu men mitt pyske blir inte bättre och jag vet att när jag kommer slutar äta enligt ett schema kommer jag trilla tillbaka. Jag känner att ingen bryr sig om mig, ingen lägger ner tid på att jag ska må bra. Jag hatar verkligen att vara på bup för jag känner mig konstig där. De jag pratar med är inte trevlig och anklagar mig för saker och förstår inte mej.
Jag har prata med många kuratorer men ingen förstår mig och jag litar inte på någon. Känns som att världen inte tillåter att jag ska må bra och börjar tror att jag kommer må dåligt hela livet för får inte den hjälpen jag behöver.
:(

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du behöver få stöd med mer saker än maten. Som att lyckas ta mer initiativ till att göra saker som är roliga och som du kan bli glad av. När man bara är hemma, ligger i sängen och ser på serier blir man lätt missmodig, less och orkeslös. Man blir bara mer nedstämd. Men detta är svårt att bryta själv. Man kan behöva hjälp.
Du säger att den du träffar på BUP inte är trevlig och inte förstår. Vad synd! Går det att tala om detta på BUP? Att känna sig förstådd och kunna våga lita på den man talar med är viktigt och avgörande för hur behandlingen ska lyckas. Därför är det bra och nödvändigt att du kan ta upp hur du känner.
Du säger att det känns som om ingen bryr sig om dig. Det låter som du menar både BUP och dina föräldrar. Att kunna känna stöd från både föräldrar och BUP är också en viktig sak och något som du  bör ta upp under samtalen.
Det kan kännas svårt att ta plats och ta upp sådana här saker när de vuxna kanske har planerat att tala om annat. Men försök ändå. Det du känner är viktigt och nödvändigt att tala om.
Säg att det känns som att du kommer att trilla tillbaka till ditt gamla matbeteende. Att du känner dig orkeslös och att ingen bryr sig om dig.  Se vad som sedan händer.