Psykologen fokuserar på andra saker
Hej bup!
Jag har under en längre tid mått dåligt och för ungefär ett år sedan lyckades jag få kontakt med en psykolog. Under ett tag gick det bra, jag fick ur mig vad jag behövde säga och kände att det hon sa hjälpte mig. Dock tog det slut efter ett tag. Nu förstår hon mig inte längre och verkar inte heller förstå hur dåligt jag faktiskt mår. Hon fokuserar på helt andra saker när det för mig känns som att jag drunknar. Ibland verkar det som att hon inte lyssnar på mig alls när jag försöker förklara saker för henne. Hon vet att jag har stora problem med att inte bli tagen på allvar och ändå verkar hon avfärda mina problem.
Situationen blir inte bättre av att jag knappt vågar prata heller. Jag har fått diagnosen social fobi och den påverkar mig mycket, särskilt när jag ska prata med henne för att det oftare känns som att jag säger något fel då (jag vet inte varför). Jag har också länge haft stora problem med mitt minne och blandar ihop saker lätt. Därför är jag inte säker på om sakerna jag beskriver faktiskt har hänt eller inte eller om dom egentligen varit mycket mildrare än vad jag själv tror. Nu har jag inte träffat henne på länge pga sommarlov men jag har ett vagt minne av att vi hade någon sorts konversation där jag försökte förklara allt det här men hon verkade bara lyssna på hälften av det. Det har blivit många missförstånd mellan oss på grund av att jag inte är den bästa på att förklara och att jag heller inte vågar prata vid många tillfällen.
Mina vänner säger att jag borde prata med henne om att byta psykolog för att dom tycker att jag behöver bättre hjälp. Jag vet inte vad jag ska göra för jag är inte säker på om det jag berättar om henne faktiskt är sant eller om jag har drömt det eller hittat på det. Jag är extremt förvirrad eftersom att jag knappt kommer ihåg någonting och jag inte tänkt på att skriva ner det som faktiskt hänt så jag har bevis på det.
Snälla, hjälp mig. Jag nöjer mig med nästan vilket svar som helst. Jag ser inga andra alternativ.
förvirrad pojke

BUP svarar:
Hej!
Det har varit så här under en längre tid och du känner dig förvirrad. Du har svårt att komma ihåg era samtal och vet inte om du hittat på eller inte. Psykologen fokuserar på helt andra saker när det för dig känns som att du drunknar. Det låter som du inte är förstådd eller riktigt delaktig.
Det är viktigt att du känner att du är delaktig i kontakten, att du i alla fall till stor del förstår vad den går ut på. Om du har stora problem med ditt minne och detta är ett problem också utanför behandlingskontakten är det angeläget att behandlingen också anpassas efter det.
En sak som gör det komplicerat är att du har svårt att, eller inte riktigt vågar, förklara för psykologen hur det är för dig. Hon får då inte lätt att förstå att det känns som ni talar om fel saker. Hon behöver få veta hur du uppfattar kontakten.
Det bästa är om du ändå kan försöka tala med henne om hur du känner. I ditt brev till oss är du tydlig och förståelig. Kanske kan du skriva ett brev till henne som du ger henne när ni träffas nästa gång och där du tar upp dina viktiga frågor? Du kan också om du vill ta med ditt brev till oss och mitt svar.
Dina vänner säger att du ska byta psykolog. Det är svårt att säga om det är det bästa i ditt fall men det kan vara så. Psykologer är olika och arbetar olika. Men försök först att tala med henne. Om det inte blir bättre pröva med någon annan. I så fall tycker jag du tillsammans med dina föräldrar ska kontakta BUP.