Ingen vet vad jag tänker
Jag har vänner, familj och sånt man ska må bra av men jag känner ibland att jag inre gör det. Jag övertänker allting och bekymrar mig för minsta lilla. Jag har dåliga och bra dagar men känner hela tiden oavsätt vilken dag det är att jag inte har lust med någonting längre. Jag orkar inte träffa mina vänner elr min kille och tycker det är så jobbigt när han frågar hela tiden om vi kan ses. Vill inte vara taskig mot han. Har skärt mig några få gånger för ca 1 år sen då jag tyckte jag varit elak. Har även fast självmordstankar. Ingen vet vad jag tänker. Har försökt ge lite tecken på att jag mår dåligt till min kille och mina vänner men ingen verkar fatta elr så bryr de sig inte. Vet inte ens om jag mår dåligt på riktgt elr om jag bara vill ha uppmärksamhet.  Mvh
Hoppe

BUP svarar:
Hej!
Det är en bra början att du skriver till oss. Jag säger början för att jag tycker att du måste kunna ta några steg till som jag kommer att föreslå här. Men innan jag kommer med mina förslag vill jag säga att det var mycket starkt av dig att du kunde sluta med att skära dig! Det är starkt för att du på det sätet kunde undvika att fastna i en dålig strategi att hantera problem. Jag önskar att många fler skulle kunna göra det som du gjort på egen hand.
Däremot finns det kanske något kvar av det som du nämner i ditt mejl. Jag menar att när du skadade dig själv gjorde du det som självbestraffning. Då uppstår en fråga direkt: är du kanske benägen att klandra och ifrågasätta dig själv? Är du en sådan tjej som söker fel alltid hos dig själv utan att undersöka omständigheterna och dina riktiga motiv? Jag ställer dessa frågor inte för att du kan svara på dem på denna sida. Men jag vill ge dig uppmuntran för att du ska börja ärligt tala om hur du mår, hur du tänker, vad är det som oroar dig.
Du skriver att du oroar dig för allt möjligt, "för det minsta lilla". Konkret i ditt mejl till oss oroar dig även för om du verkligen har problem eller du kanske "bara" söker uppmärksamhet.
Det är inget fel att vilja få och även visa att man behöver få uppmärksamhet. Det behöver vi alla, det är ett helt normalt mänskligt behov. Genom att andra ger oss uppmärksamhet visar de för oss att de bryr sig och att vi är älskade och uppskattade.
Du är inte taskig mot din kille om du anförtror honom, om du är öppen och ärlig mot honom. Då känner han att han har ditt förtroende och därigenom ger du  honom också uppskattning vilket han behöver lika mycket som du.
Det är så att om du försöker hålla en fasad eller bara ger lite tecken då och då utan att vara tydlig kan man missförstå dig. Och missförståndet kan du sedan uppfatta som att de "inte fattar" eller inte bryr sig.
Mitt första förslag till dig är att du vågar komma fram till dina föräldrar och vänner som omger dig och vågar vara dig själv. Att dela med sig sina bekymmer, sin oro, sina problem inte bara underlättar. Man kan få gensvar genom att de andra blir också öppnare med sina bekymmer. Det kan visa sig att även andra har liknande problem. Det ger bekräftelse och reparerar din självbild. Låt andra få veta vad du tänker och känner! Det hjälper dig att se livets möjligheter istället för åtkommande självmordstankar. Om detta kan du läsa mer i de korta artiklar jag bifogar här nedan.
Men om mitt fösta förslag inte skulle fungera är mitt andra förslag att du vänder dig till ungdomsmottagningen för samtal. Det ger dig möjlighet att bättre förstå dig själv och du kan lära dig nya förhållningssätt till din omgivning och inte minst till dig själv. Du kan också anonymt chatta om dina växlande känslolägen på tjejzonen.se.
Jag önskar att du inte förminskar betydelsen av att du ömsom mår rätt så bra och ömsom mår riktigt dåligt. Ingen av oss mår alltid bara bra. Men när vi inte gör det är det oerhört viktigt att vi vågar säga och visa det och söker hjälp. Hos föräldrarna, vänner, partner eller om så behövs hos professionella.