Kan inte beskriva upplevelsen
Hej bup!
Jag är en tjej på sjutton år och jag har under de senaste dagarna varit med om något jag tror få kommer att förstå sig på. Innan jag tar mig in på detalj vill jag bara veta om ni har någon person inom BUP som vet vad DP är. Alltså då Depersonalisation.
Vill inget annat än att få hjälp med detta, går inte att förklara hur jag mår och varit med om. Hoppas verkligen det finns någon som kan sin sak och inte bara trycker ner mig om jag uttrycker mig.
Gingern

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår helt och fullt att du har svårt att förklara per mejl vad du har varit med om ifall du hade något typ av så kallad dissociativ upplevelse. Du kategoriserar din upplevelse som depersonalisation och jag antar att du kom fram till denna diagnostisk kategori genom att du har försökt hitta beskrivningar på nätet. Så brukar man göra nuförtiden. Ibland får man rätt i sin egen diagnos, i många andra gånger blir det något annat, en bättre förklaring till problemet när man träffar en psykiater eller psykolog och man gör en grundlig diagnostisk bedömning. Och det är det du snarast ska göra.
Som sagt är det helt begripligt att du inte kan ge en närmare blid av din upplevelse per mejl. Sådana upplevelser är ytterst skrämmande och just för att man känner sig på något konstigt sätt frånkopplad från verkligheten är det mycket komplicerat att beskriva vd man känner. Men du kan göra det är du träffar en professionell person med kunskap om olika psykiatriska symtom och tillstånd och naturligtvis även om behandlingsmetoderna.
Mitt svar på din fråga är att du absolut inte ska vara rädd för att någon "trycker ner" dig när du går till BUP. Det finns kunskap om det tillstånd/upplevelse som du själv kallar för depersonalisation. Den är en känd diagnos.
Du ska alltså omgående ringa till den BUP-mottagning du geografiskt tillhör (adresser och telefonnummer hittar du på vår hemsida). I din ålder kan man ringa själv. Du ska bara kort säga att vad du har upplevt, det behöver inte vara någon exakt och detaljerad beskrivning. Du kan även säga vad du tror att det handlar om. Du blir bemött med förståelse. Om en sådan upplevelse kommer helt plötsligt igen är det viktigt att någon i din närhet hjälper dig att ringa till BUP eller att gå dit på akutmottagningen.