Skrivit ett hejdå-brev
Hej!
Jag vill inte leva längre. Jag skadar mig själv genom att skära mig.
Jag har redan planerat allt, allt som ska händ när jag tar livet av mig. Jag vill verkligen inte, ingen förstår mig. Jag vill bara riva av mig allt fett på kroppen så jag slipper vara så himla rädd över vad folk ska tycka. Jag är redo, och närsomhelst kommer jag ta livet av mig. Men varje gång jag har försökt har nån stoppat mig. Men det är lika bara att dö så slipper jag smärtan som jag inte vet varför jag har den.
Jag har mått dåligt nu i 3 år, varje dag tänker jag på hur jag ska dö. Jag har skrivit ett hejdå brev till mamma & pappa. Men jag vågar inte försvinna, för jag kan inte ångra nått då. Men det är det ända jag vill...
E

BUP svarar:
Hej E!
Det är verkligen sorgligt att läsa hur dåligt du mår och har mått så sedan länge. Ännu sorgligare är att du tidigare inte fått hjälp. Men nu är det dags! Du behöver inte ha det så, du behöver inte bara finna dig i dina negativa tankar om dig själv och om dina möjligheter i livet.
Du skriver nästan ingenting om vad det är som gör att du tänker på självmord. Du antyder att du skäms för din kropp, "allt fett på kroppen" och vad folk tycker om dig. Det säger till mig att du har problem med ditt utseende som kan ligga - som ofta ligger - bakom att ungdomar och i synnerhet tjejer börjar bli nedstämda, ledsna, förakta sig själva och är rädda, som som du också är, att andra tycker att man är ful. Jag brukar fråga dessa ungdomar så här: även om man inte är speciellt söt, snygg och smal, tror du att man då inte har rätt till eller inte kan leva ett bra liv, få parter, familj, bra jobb och så vidare?" Titta bara runt i din omgivning, då ser du själv att det inte är så. Vi är olika till utseende, till vårt inre och hittar vår plats och vår lycka i livet.
Nå, detta var säkert lite allmänt sagt. Konkret i ditt fall tycker jag att det är mycket bra att du trots att du är så pass ledsen som du är och tänker på döden, kan ta kontroll. Du ser eller känner någonting som stoppar dig för att att göra något oåterkalleligt. Det är en av de viktigaste sakerna. Du vet inte vad som håller dig tillbaka men jag tror att om du försöker tänka efter hittar du de krafter och positiva saker som håller dig på rätt köl. Vilka är de?
Just här behöver du hjälp med någon annan att kunna sätta ord på och svara på denna fråga. Då kan du få upp ögonen för det som ger hopp, tröst och mer balanserade tankar till dig. Att du skär dig ger inte nya tankar. Sår du orsakar dig själv ger en konkret smärta och den kan för stunden lindra din ångest men det hjälper dig inte att komma på andra tankar, se mer av dina verkliga goda sidor, se det som du och andra kan uppskatta hos dig. Självskadebeteende leder bara till mer problem, det måste du få hjälp med att kunna sluta med.
Jag skrev att jag ser att du är klok nog att ha en viss sund kontroll. Att du vet att du inte ska göra något som du inte kan ångra, som är ödesdigert och oåterkalleligt. Klok och balanserad tanke! Men du kan inte vara ensam med allt detta, du måste tala med någon vuxen. Du skrev ett hejdå brev till dina föräldrar men du visade inte det för dem. Mitt första förslag är att du talar med dem, men om det är svårt att börja kan det vara faktiskt en inte så dum idé att visa brevet för dem och säga så här mår jag, så här känner jag, hjälp mig!
Jag bifogar här några mejl som andra har skrivit med frågan- "hur jag ska berätta för mina föräldrar?". Läs våra svar där, du hittar mer tips där och ser också att du inte alls är ensam med sådana plågsamma tankar och frågor.
Ta tag i dina problem snarast!  Det finns olika möjligheter. Det första är att du samlar mod och talar med din mamma eller pappa, välj som känns lättare. Förutom att du eventuellt visar ditt hejdå brev kan du också visa dem ditt mejl till oss och mitt svar. Sedan kan ni ringa och boka tid på den BUP-mottagning du geografiskt tillhör (adresser finns på vår hemsida). En annan möjlighet är att du tar kontakt med ungdomsmottagningen i din hemkommun. Det kan du göra på egen hand.
Med tanke på att det kan dröja att få en tid på en mottagning kan du också chatta på tjejzonen.se eller på shedo.se och få vidare råd och stöd. Det allra viktigaste är att du inte längre är ensam om dina dystra tankar. Men det är bara du som kan ta och som måste ta det första steget mot att må bättre. Hoppas du gör det och får uppmuntran av mina råd och förhoppningsvis även av de råd som du hittar i de nedan bifogade länkarna.