Vågar inte bada på grund av kroppshår
Hej! Jag har kommit fram till att jag har Hirtuism alltså ökad kroppsbehåring. Detta har blivit riktigt jobbigt och jag vågar inte längre bada, ha magtröja eller kortärmat för att jag har så mycket hår på armar, mage och bröst. Jag har även fått mustasch men den rakar jag bort. Det gick bra till en början men nu mpste jag raka mig dagligen för att det inte ska synas och det gör att jag inte kan sova hos kompisar och liknande. Har nu även sett att jag har börjat få mörka hårstrån på hakan och orkar inget mer. Jag var till vårdcentralen idag och berättade om mitt problem men dom sa att det var helt normalt och att det allt såg jättebra ut men det för det ju inte! På grund av detta har jag slutat vara med vänner HELT. Klarar inte av när folk kollar på mig eller att ha ögonkontakt med någon. Jag ligger på mitt rum hela dagarna för att jag är för rädd att dolk ska se detta. Vad ska jag göra?
Fuck hår

BUP svarar:
Hej och tack för ditt mejl!
Jag blir lite fundersam när jag läser ditt brev. Har du så mycket hårväxt som du skriver eller "sitter det i huvudet"? Oavsett vilket är detta givetvis ett stor problem för dig. Framför allt får det stora konsekvenser. Du isolerar dig, undviker andra människor, går inte ut och blir förstås då ännu mer upptagen av tankar kring din behåring. Eftersom du skriver till BUP antar jag att du också kan se att det inte bara är ett medicinskt problem.
Du skriver att du lider av Hirtuism. Det verkar inte vara som om de är överens med dig om detta på Vårdcentralen eftersom de skickade hem dig utan att få hjälp. Jag tycker nog att du skall vända dig dit igen eftersom det här ställer till det så mycket för dig. Antingen finns det bot för åkomman eller inte. Eller också bedömer doktorn att du inte lider av just det. Oavsett vilket så borde du erbjudas någon form av hjälp eftersom det är ett lidande för dig och det förstör så mycket i ditt liv.
Om det är så att "det sitter i huvudet", alltså att du är överdrivet upptagen av din hårighet (du uppfattar den som värre än vad andra skulle tycka) så borde du erbjudas psykologisk behandling för att bättre stå ut med ditt utseende. Det finns en risk att ditt komplex (om det är det) annars får för mycket makt över ditt liv och hindrar dig att leva ett bra liv, hårig eller inte.
Så dra dig inte för att gå tillbaks till Vårdcentralen och doktorn och berätta att det här är ett stort problem för dig som påverkar viktiga delar av ditt liv.
Önskar dig det bästa!