Mitt syskon mår psykiskt dåligt
Hej!
Mitt syskon har en längre tid nu mått ganska dåligt psykiskt, och de få gånger vi har pratat om det har jag fått veta att det är för att hen inte är säker på sin könsidentitet och brottas otroligt mycket med det. Hen har pratat med vår mamma om det, men fick ingen bra reaktion från henne, och när mitt syskon inte fick stöd ifrån mamma fick det hen att bli mer uppgiven om att hen någonsin kommer kunna förstå sig själv och sedan komma ut med det. Som syster vill jag väldigt gärna hjälpa hen, men jag vet inte hur. Jag har försökt få hen att söka professionell hjälp, bland annat att prata med kuratorn på skolan, men hen gör inte det, och fortsätter må dåligt. Hen isolerar sig, vill inte göra saker som hen tyckte var roliga förut, grälar ofta med vår mamma, har allmänt kort stubin och är ofta trött och irriterad. Detta är inte hur hen betedde sig när hen var yngre och även om jag vet att man kan ändras så oroar det mig att hen har varit så här en längre period. Hen har även sagt till mig att hen inte orkar leva länge till om det forsätter som det gör nu. Vad kan jag göra för att hjälpa hen? Och är det någonstans ni tror jag skulle kunna rekommendera hen att vända sig för att få hjälp att reda ut sin könsidentitet så att hen förhoppningsvis kan börja må bättre?
En orolig storasyster

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår att du känner dig orolig om du ser att ditt syskon förändras mycket och säger att hen inte orkar leva länge till. Det bästa du kan göra tror jag redan du gör. Du lyssnar och kan prata med ditt syskon om hens problem och hen berättar för dig. Det är egentligen det viktigaste, tror jag. Kanske kan du också vara en länk mellan ditt syskon och föräldrar? Nu låter det som ditt syskon mår väldigt dåligt och kanske i första hand behöver hjälp med det. Även om hen inte vill prata med utomstående om sin könsidentitet kanske ni i familjen ändå ska försöka stötta hen att söka hjälp för sin nedstämdhet. Hen kan få hjälp på ”första linjens psykiatri” på en vårdcentral eller kanske BUP. Om hen vill träffa och prata med någon professionell om sin funderingar kring könsidentitet så kan en ungdomsmottagning vara ett bra ställe. De sysslar mycket med dessa frågor.
Jag tänker att kanske du har möjligheter att prata med din mamma? Hon verkar vara viktig för ditt syskon och att ditt syskon mår bra och hittar ett sätt att leva på som hen trivs med vill nog din mamma också. Men först tycker jag du ska stötta din syskon så hen träffar någon utifrån sin nedstämdhet du beskriver.
Vad bra att ditt syskon har dig att prata med och att du är så engagerad och hjälpsam person!