Känt mig ensam så länge jag kan minnas
Hej!
jag är en tjej som är 17 år & börjar gymnasiet i höst. Jag har gått om en klass när jag var liten pågrund av mobbning.
Jag har aldrig haft ett riktig kompisgäng & utan hållt mig till 1 eller 2 kompisar bara. Men jag har nästan så länge jag kan minnas känna mig ensam, ganska ofta. Har pratat med mina föräldrar, kurator & även folk på bup.
Min bästavän har ganska många vänner men när hon är med de får jag nästan aldrig vara med, & när jag väl får det så har jag aldrig känt mig välkommen.
I våras fick jag även reda på att jag har diagnosen ADHD, & får medicin för det.
Har inte haft problem med att prata om diagnosen för mina nära men jag tycker att sedan mina kompisar fick veta att jag hade ADHD så har de börjat undvika mig.
Vill jätte gärna ha fler vänner, men jag vet inte hur jag ska hitta nya människor i mitt liv. Är nämligen jätte rädd att folk i min nya klass bara kommer förbli mina klasskompisar, utan jag vill gärna h folk att umgås med på fritiden.
Hur ska jag göra för att locka till mig vänner, & hur ska jag göra för att känna mig mindre ensam & ledsen.
Agnes

BUP svarar:
Hej Agnes och tack för ditt brev!
Så fint du beskriver din situation och svårigheten att få vänner. Jag kan förstås bara gissa, men det slår mig att du kanske blir lite för försiktig mot och upptagen av vad de skall tycka om dig. Det är lätt att förstå då du varit utsatt för mobbning och har haft många jobbiga år bakom dig. Jag gissar att du blir väldigt upptagen av att passa in, att inte sticka ut. Kanske så upptagen av det så att din försiktighet gör att andra inte riktigt får syn på hela dig?
Jag har svårt att tro att din ADHD-diagnos skulle påverka om andra vill vara med dig eller inte. ADHD smittar ju som bekant inte. Min erfarenhet är att de flesta människor inte är så upptagna av att bedöma eller tänka kring sina medmänniskor. De flesta, kanske framför allt i tonåren, är mest upptagna av sig själva. Det kan förstås vara svårt att tro det om man som du blivit illa behandlad av jämnåriga. Självklart att man då inte vill hamna i samma läge igen och bli taskigt behandlad. Detta kan leda till att man blir överdrivet försiktig, till och med så försiktig att man nästa utplånar sig själv för att passa in.
Ja som du ser blir det många gissningar i mitt svar, kanske du tycker att jag inte har förstått något alls om hur du har det, kanske du kan hitta något i svaret som kan får dig att gå vidare. I så fall skulle det vara att våga visa lite mer av dig själv och försöka att inte vara upptagen med att "vara rätt". Kanske att någon att prata med skulle ge dig mer perspektiv och hjälpa dig vidare? Mitt förslag är  så fall Ungdomsmottagningen som kan erbjuda samtalskontakt. Min erfarenhet är att mobbning kan ge långvariga effekter när det gäller att till exempel att våga lita på andra. Då kan det behövas stöd och hjälp för att komma vidare.
Önskar dig det bästa!