Äckelkänslor av handduk
Hej BUP. Jag har också varit drabbad av OCD tidigare. Det hände en händelse igår som jag inte kan släppa. Det var nämligen så att jag var på stranden med min ffamilj och våra kompisar. Min kompis (a) och jag skulle lägga oss och sola. Då tog jag en ny och ren handduk men det var inte vad hon gjorde. Hon tog samma handduk som hennes pappa hade byt om i, om man kan säga så. Jag fick direkt en ångestattack och visste ej vad jag skulle göra. Varje gång jag rör något hon rört så känns det som att det är jag som nuddar handduken och jag får en extrem ångestattack. Innerst inne vet jag att det inte är farligt men jag får en konstig känsla i magen, ett obehag, en äckelkänsla. Jag kan verkligen inte släppa detta och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Mina föräldrar tycker säkert att det är jätte fånigt och dumt så jag vill inte berätta. De vet att OCD handlar om att övervinna. Men i detta läge går det inte, jag kan inte vidröra något hon rört och jag har ofta en klump i magen. Vad ska jag göra? Kan ni hjälpa mig här Online? Behöver verkligen hjälp nu men jag pallar inte gå tillbaka till OCD centret!! Tacksam för svar så fort som möjligt!!
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för brevet. Ja du verkar vara mycket medveten om vad det handlar om och vad som bör göras. När det gäller OCD (Tvångssyndrom på svenska) finns det bra internetbehandling utarbetad. Det bästa sättet att ta reda på om det finns någon för just dig är nog att ringa till det OCD-center där du fick hjälp förra gången. De borde vet om du kan erbjudas behandling över nätet. I annat fall kanske du kan få en förnyad kontakt där du tidigare blev hjälpt.
Precis som för dig är det inte ovanligt att tvångsproblem kommer igen. Fördelen med att ha gått igenom en behandling tidigare är att det ofta kan vara lättar att återta makten över sitt liv om man får "OCD-återfall". Man vet ju hur det fungerar och man vet, som du, vad som bör göras. Skulle inte internetbehandling finnas för dig tycker jag ändå att du inte skall dra dig för att tacka ja till annan behandling. Priset för att leva med tvångsyndrom kan annars bli högre än för att åter gå behandling.
Önskar dig allt gott!