Vill inte prata med en kurator eller med mina föräldrar
Hej, så till hösten börjar jag 9:an och jag mår inte så bra och jag vill verkligen inte att 9:an ska bli som 8:an, nästan inget arbete i skolan gjort, inga läxor gjorda och inget pluggade. Och jag känner att jag verkligen måste skaffa hjälp nu. Men problemet är att jag är för rädd, jag känner liksom mig inte bekväm att prata med andra om hur jag mår. Och svara mig inte att prata med en kurator eller med mina föräldrar . För det hjälper mig ingenstans, liksom alla jag frågar om hur jag ska skaffa hjälp säger till mig att prat med föräldrar eller skolkuratorn/kurator. Men problemet är att jag varje gång bestämmer mig för att prata med någon på och är typ på väg att gör det, blir jag bara stressad och får ångest och sedan bara skiter i det. Så hur ska jag skaffa hjälp? Och som jag sa förut säg inte till mig att prata med föräldrar eller någon kurator eller gå till någon ungdomsmottagning. För jag kommer aldrig gå och prata med någon frivilligt, inte för att jag inte vill utan för att jag vågar inte. Liksom vill ha hjälp, men hur ska jag kunna skaffa det när jag inte vågar skaffa hjälp på något sätt?

BUP svarar:
Hej och tack för brevet.!
Din fråga verkar vara "hur skall jag våga?". Jag undrar vad det är som stressar dig och ger dig ångest när du försökt söka hjälp? Jag kan ju bara gissa. Är du orolig att du inte skall bli tagen på allvar? Att du skulle bli avvisad? Att du inte skall klara av att beskriva ditt problem? Är det att du skulle framstå som svag? Är det för att det skulle bli värre än det är nu? Att du skull bryta ihop? Eller är det så enkelt att du är rädd för att börja gråta? Ja vad är det som står emellan dig och hjälpen?
Rent generellt kan jag berätta för dig att vi som har som arbete att träffa och prata med barn och ungdomar är vana vid att det kan ta lite tid att komma fram till vad det är man önskar hjälp med eller att beskriva sitt problem. Vi är vana vid att hjälpa den som söker vår hjälp att berätta. Historien behöver inte på något sätt vara klar eller färdigformulerad när vi träffas. Att någon gråter när den skall berätta är också något vi är vana vid. Det därför vi oftast har gott om pappersservetter på våra besöksrum.
Så vad din rädsla för att söka hjälp beror på kan bara du veta. Frågan är om den rädslan skall hindra dig för att få den hjälpen du önskar.
Du upprepar flera gånger i ditt brev att "svara inte att jag skall söka hjälp". Trots det kan jag inte låta bli att ge dig ett alternativ till skolkurator etc. Ring BRIS och testa hur det skulle vara att berätta för någon. Där kan du vara anonym och också få reda på hur dina problem skulle kunna bli bemötta.
Önskar dig all gott!