Vad gör ni efter ett självmordsförsök?
Hej!
Jo, jag måste fråga en grej. Om jag försöker göra självmord men misslyckas och jag ringer er. Jag säger att jag gjorde precis ett självmordsförsök. Ni vet inte vem jag är för jag har inte tidigare ringt er eller haft någon kontakt med er. Vad gör ni då?
tacksam för svar!
Mvh SV
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du blir säkert inte förvånad om jag säger att jag blev riktigt orolig för dig när jag läste dina korta rader. Du mår jättedåligt, du ser mörkt, du funderar på självmord men du frågar inte hur du skulle kunna få hjälp. Du skriver inte heller någonting om vad är det är som gör att du har sådana funderingar. Fast om du hade sagt något om det eller om du hade frågat det skulle jag ha kunnat ge dig ett bättre svar.
Så här kan jag bara svar allmänt hållet. Vad som än har hänt, hur utsiktslöst du än känner att din situation är finns det alltid hjälp att få. Gör inte något oåterkalleligt. Att göra ett självmordsförsök är inte ett ofarligt experiment. Men kan inte räkna ut hur det slutar. Det finns tyvärr tragiska fall när avsikten inte var att dö men det slutade ändå med döden. Riskera ingenting som du inte kan ångra.
Sök hjälp nu, direkt. Du kan gå till en BUP-mottagning och säga hur du mår nu, du kan gå till ungdomsmottagningen, du kan kontakta självmordslinjen. Även om du inte tror just nu finns det en framtid för dig.
Nu säger du att det inte var det du frågade, varför svarar de inte på min fråga?! Jo, för att jag tycker det var det viktigaste som jag ville säga. Men också för att jag inte kan ge dig ett entydigt svar. Du är anonym här också, jag vet inte var du bor i landet och olika mottagningar kan ha olika rutiner för akuta fall. Men återigen allmänt kan jag svara så här.
När du ringer kommer de att inleda ett samtal med dig per telefon. Man försöker förstå din situation, man försöker få dig att komma dit, man försöker få veta hur man kan nå dig eller vem man kan kontakta (föräldrar, andra vuxna). När du ringer så vill du få ut något av samtalet och det är det man vill förstå och hjälpa dig på den vägen. I ytterst-ytterst sällsynta fall kan man kontakta polisen men det kräver först ett sort arbete utifrån sekretessregler.
Än en gång: sök hjälp för din nedstämdhet, för din förtvivlan oavsett vad som ligger bakom. Med hjälp av andra kommer du att kunna ta dig ut ur denna mörka stämning och du har världens alla chanser att bli glad för att du har valt livet.