Få slut på att bli slagen av brodern
Hej. Jag är 12 år och har problem med ilska och utbrott och lite självskadebeteende. Min storebror som är 2 år äldre än mig slår mig väldigt ofta varjedag utan någon anledning. Jag brukar säga till mina föräldrar varje gång jag blir slagen och då säger de ju åt honom så att han slutar för stunden. Men jag vill ha ett permanent slut. Ibland blir jag sur r jag försöker få mina föräldrar att förstå att jag vill ha ett permanent slut, och då brukar jag gå upp på mitt rum och slå på typ väggen eller ett bord eller så lägger jag mig i sängen åh slår mig själv i huvudet och överallt på kroppen för att jag ångrar att jag har en sådan jobbig storebrorsa när mina föräldrar inte fattar vad jag menar med ett permanent slut. Jag har väldigt många blåmärken både från mig själv och min storebror som jag försöker dölja varje dag när jag är med kompisar eller när jag är på skolan. Jag längtar väldigt mycket när jag ska vara med min allra bästa vän så att jag får vara borta från honom ett tag. Och när jag får mina utbrott så kallar alltid min bror mig för 'jävla dampbarn' eller typ 'jävla adhd sär' och det är ju inte jag som rår för att jag får mina utbrott. Jag har också många gånger slåt huvudet hårt flera gånger på kakelväggen u duschen för att jag har ångest och vill försöka däcka. Jag vill jättegärna ha hjälp med detta för annars vet jag inte hur min framtid ser ut. Jag vill också ha lite tips vad jag ska säga till mina föräldrar för att de ska fatta att jag inte mår bra och vill ha ett permanent slut.

BUP svarar:
Hej!
Det är en fullständigt oacceptabel och ohållbar situation för dig där hemma. Det är solklart att det ska få ett permanent slut som du säger.
Det är ett stort problem att dina föräldrar inte kan förhindra att du blir blåslagen av din bror, om och om igen. Det är inte ditt fel, det är aldrig offrets fel att bli utsatt för misshandel. Även om du har utbrott och eventuellt andra svårigheter ursäktar det inte våldet. Om detta leder till att du i din ångest även bestraffar och skadar dig själv är läget ännu allvarligare. Du behöver hjälp direkt så att misshandeln upphör. Mer än det, din bror måste också sluta med den psykiska misshandeln han håller på med genom att säga olika grova elakheter till dig.
Vad kan du göra? Först och främst inte dölja dina blåmärken! Dina föräldrar och andra vuxna måste få se det och reagera utifrån allvarligheten. Förutom att du absolut måste visa och säga hur svårt slagen du kan vara (även om det inte alltid lämnar synliga spår) måste dina föräldrar inse att det är deras ansvar att skydda dig. Det är alltid föräldrarnas ansvar att kunna ge trygghet och skydd för sina barn helt oavsett allt annat. Återigen: ingenting i världen motiverar eller ursäktar våld mot ett barn oavsett om det kommer från föräldrarna, syskon eller någon annan. Det verkar så att din bror också har problem med sin aggressivitet och det är någonting han själv behöver få hjälp med.
Mitt förslag är att du än en gång berättar för dina föräldrar på så sätt som du skrivit till oss. Du kan visa mitt svar för dem. Ni behöver hjälp som familj att kunna hantera dessa problem - det är inte bara ditt problem, det är familjens. Om det finns en äldre bor som inte kan kontrollera sin aggressivitet och en yngre bor som upprepade gånger blir utsatt för det behöver hela familjen hjälpas åt för konfliktlösningen.
Har du haft någon gång kontakt med BUP? Jag tycker du ska ta upp det med dina föräldrar att ta kontakt med den mottagning du tillhör och få familjesamtal (adresserna finns på vår hemsida). Din ångest och självskadande beteende ska du också få hjälp med där. Man måste också titta på vad din bror har för egna svårigheter med att hantera sin aggressivitet.  Ett annat alternativ är att få familjesamtal på socialtjänstens familjerådgivning.
Detta kan inte fortsätta på det sättet som det är. Om du vill få mer rådgivning ta gå in på Barnens rätt i samhället där du kan chatta, mejla eller ringa (116 111).
Nej, du ska inte finna dig i detta elände! Om det inte händer något innan skolan börjar gå direkt till skolkurator efter lovet. Men jag hoppas att du får hjälp innan dess.
Läs gärna de länkar jag bifogar här nedan för att få veta mer.