Fortfarande olycklig hela tiden
Under 2015-2016 har jag haft ett väldigt jobbigt liv med självmordstankar men sen i sommaren 2016 så var dom helt borta. Men är fortfarande olycklig hela tiden och vänner lämnar mig hela tiden för att jag anses skapa drama och vara aggressiv emot dom. Min negativitet är också en anledning till det.  Ibland önskar jag att jag aldrig föddes bara för jag hela tiden är så olycklig i mitt liv. Har en trygg familj med bra ekonomi och helt nyktra osv så problemet ligger inte där. Ibland tror jag att jag har ADHD pågrund av mina aggressionsproblem och koncentrationsproblem i skolan men även att jag alltid skakar i händerna Såfort mina känslor blir starka av lycka eller ilska. Min storebrorsa har även ADHD Vad tror ni kan vara problemet? Kan man ha en slags depression kvar utan självmordstankar? Borde jag söka hjälp?
Vet inte vad jag ska göra

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Visst kan du ha en depression fast du inte har några självmordstankar längre. Aggressivitet och negativitet kan ibland ingå i beskrivningen på depression.
Depression är ett symtom och förklarar inte riktigt varför du mår så dåligt. Men jag tänker att du mådde antagligen sämre för ett år sedan och även om du nu mår bättre så mår du fortfarande väldigt dåligt. Om man mår dåligt under lång tid är det som man mister proportionerna. Det är svårt komma ihåg hur det är att må bra. Du verkar fortfarande må mycket dåligt men ändå lite bättre än förra året.
Det är svårt att veta vad som är ”problemet” men det är något jag tycker du ska försöka förstå genom att prata om dig själv och dina viktiga relationer till anhöriga och kamrater med någon samtalspartner.
Så visst tycker jag du ska söka hjälp eftersom du nu fortfarande mår så dåligt. Då kan du också ta upp dina funderingar på ADHD. Du skriver inget om du fått hjälp tidigare. Om du har det kanske du igen kan vända dig till dem men annars kan du söka hjälp på första linjens psykiatri på en vårdcentral eller en BUP-mottagning.
Så igen. Jag tycker du ”borde ”söka hjälp. Du har gått länge och mått mycket dåligt och jag tycker verkligen att din negativitet (om det är den?) inte ska hindra dig från att söka hjälp för att må bättre eller tom riktigt bra!
Lycka till!