Min OCD börjar smyga sig tillbaka
Hej! Förra året drabbades jag av OCD. Jag känner att den börjar smyga tillbaka... Jag hatar min lärare (vi kallar honom X) och jag vill inte röra något han har rört. Jag behöver verkligen tips. Min mamma nuddade ett handtag på skolan som han har rört å vill jag inte nudda henne!! 😭 jag vet att det inte är farligt men jag blir typ äcklad... Vad ska jag göra? Tacksam får svar!!
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
Fick du hjälp att bli av med OCD:n förra året? I så fall gissar jag att du egentligen vet vad du behöver göra nu. Om inte, så är det bästa sättet att bekämpa OCD att gå emot känslan. Problemet för den som lider av OCD är att känslan får bestämma vad som är rätt att göra, inte förnuftet. Du är ju förnuftig (vet att det inte är farligt) men låter ändå hatet till läraren bestämma vad du skall göra. Vem är det då som egentligen bestämmer? Ditt hat? Eller är det till och med så illa att det är läraren som bestämmer över dig?
Som du kanske känner till bygger behandling mot OCD (eller tvångssyndrom som det heter på svenska) på att man går emot känslan för att gör det man tycker är svårt. I ditt fall skulle jag rekommendera att börjar gå emot din ovilja att nudda mamma. Jag gissar att hon är en viktig person för dig och priset för att undvika att ta på henne och hålla distans är ett högt pris att betala. Nästa utmaning blir förstås att göra något som känns svårare att göra, som väcker mer ångest. Försök att hålla koll på om du får mindre ångest när du gjort det svåra ett antal gånger. Det brukar fungera så om man utsätter sig för svårigheten ordentligt och ofta.
Om du behöver mer vägledning och hjälp kan du kolla på  OCD förbundet hemsida eller söka hjälp hos oss på BUP. Du kan förstås även hitta en del svar på vad OCD beror på och hur man blir kvitt det här på vår hemsida. Tvångssyndrom kommer ofta tillbaks om man har den känsligheten, så det kan också vara värt att söka hjälp för det. Kanske det skulle bli mer varaktig resultat om du fick vägledning av en terapeut än att helt lita på dina egna möjligheter att bli fri. I så fall är BUP rätt ställe att vända sig till.
Önskar dig det bästa!