Röriga tankar om mitt liv
Hej, jag har så mycket men endå så lite som försiggår i mitt liv. Jag har problem med min kropp hela tiden är det inte knäet så är de att jag blivit laktosintolerant osv. Mår jätte dåligt över de och de begränsar mig som fan. Plus att jag är ganska säker på att jag har adhd som också begränsar mig. Sen är de min relation med mina föräldrar, min pappa har jag inte bott hos på 7 år eftersom han har åkt in och ut i fängelse. När jag bodde hos honom så misshandla han mig psykiskt och fysiskt. Det har satt djupa spår i mig både positivt och negativt, mest negativt. Min mamma älskar jag men hon bryr sig inte om mig på de sättet som hon bryr sig om min lillebror. Känner mig faktiskt obetydelslös i hennes ögon om man jämnför hur hon är mot honom nu och när jag var i samma ålder. Mina vänner va avundsjuka för min mamma aldrig ringde och fråga var jag tog vägen. Jag måde dåligt av de och de gör jag fortfarande även fast jag idag är 19 år. Om hon bara visste vad jag höll på med i den åldern, de va precis när min pappa åkte in första gången och jag blev helt förstörd men hon brydde inte sig. Jag har alltid varit ett problem barn i skolan men jag har aldrig fått hjälp, de har aldrig ringt min mamma och berättat om mina utbrott och jag hade dom från jag gick i 6an tills nu i år när jag tog studenten, har fått utbrott på alla mina lärare men jag har aldrig fått den hjälp jag behöver. Sen är det den här jävla biten med killar, jag har aldrig varit i ett förhållande, inte ens nära. Killar jag har haft sex med har inte visat ett intresse för mig och ingen annan för den delen iheller och förstår inte vad problemet är? Jag är inte ful, jag är inte tjock, jag är rolig och snäll, omtänksam. Men sen är det väl att folk tycker jag är jobbig för jag har så jävla myckey energi och allt. Jag mår inte bra, mina vänner värkar inte bry sig iheller. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag tänker inte på saker och glömmer bort att jag mår dåligt typ, jag är en sån krånglig människa så vet inte ens själv.
De här är inte ens en fråga bara en förklaring på mitt liv och mina röriga tankar, men om ni kan hjälpa så får ni gärna mejla mig
la

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra och mycket hoppingivande att du kan uppskatta dina positiva egenskaper, att du ser att du är en snäll, omtänksam och rolig person även om du också tycker att du är "krånglig". Det är en fantastisk inre styrka att ha en sådan balanserad självbild. Speciellt med tanken på att du verkligen inte hade det lätt under din uppväxt.
Låter det lite för abstrakt? Jag förklarar. Du har blivit psykiskt och fysik misshandlad av din pappa och du kände inte riktigt att din mamma hade visat intresse och kärlek för dig. Barn som växer upp under sådana förhållanden riskerar att få en alltigenom negativ självuppfattning och klandrar ofta sig själva för allting. Du har dock uppenbarligen inte gått in i denna fälla och kunnat behålla en sund balans som antagligen hjälpte dig genom många svåra situationer.
Men det betyder inte att allt detta inte har lämnat sina spår, inte har påverkat dig. Det är inte konstigt att du inte mår bra, att du har fått problem med relationer till killar, sex och andra. Jag tycker att du absolut behöver professionella samtal för att bearbeta det som hänt i ditt liv. Det hänger även ihop med din undran om du har ADHD.
Barn som lever och växer upp under känslomässigt svåra förhållanden kan utveckla sådana symtom som också ingår i ADHD:s symtombild. Det är en grannlaga uppgift för psykologer att reda ut vad som förklarar symtomen och om det handlar om just ADHD eller det finns andra orsaker bakom symtomen. Det leder också vidare till att du behöver professionell hjälp för bedömningen av dessa frågor. Det är viktigt för att frågan om ADHD oroar dig, du måste få klarhet i den.
Du har passerat den ålder när man tillhör BUP. Därför är mitt fösta förslag att du vänder dig till ungdomsmottagningen för samtal,. Börja där och du kommer att se huruvida det hjälper. Där kan du också ta upp frågan om en eventuell ADHD problematik och du kan få mer vägledning hur du ska gå till väga för att få en utredning - om ni kommer fram till att det behövs.
I de bifogade länkarna hittar du också mer tips. Men ta dina problem, ta dig själv på allvar! Du har uppenbarligen goda förutsättningar att bearbeta dina svåra upplevelser och gå vidare med ditt liv så att du kan må bra.