Självskada som ett straff
Hej. Jag har under en längre tid mått rätt så dåligt. Jag grät ofta och liknande. Nu kan jag knappast gråta längre. Jag vet inte vart jag ska ta vägen eller vad jag ska göra. När jag är hos skolans kurator känns det som om hen tycker att jag överdriver mycket och liknande. Jag hatar verkligen min kropp och jag vill gå ner i vikt så fort som möjligt. Därför har jag börjat skada mig själv som ett straff om jag tycker att jag ätit för mycket vid vissa måltider, jag försöker även hoppa över dom flesta måltider. Jag har skadat mig själv värre och värre varje gång, mina lår har massor av ärr och sår i sig. Jag har då slutat bada både för att jag inte vill att andra ska se min kropp för jag vill inte äckla dom, jag vill heller inte se min egen. Jag badar inte heller för att inte mina föräldrar eller andra ska se att jag har ärr och sår på mina lår.
Är det ätstörningar?
Är det självskadebeteende?
Alla mina tankar är huller om buller och jag mår konstigt. Jag har ibland jättehemska mardrömmar, jag har börjat få minnesluckor och jag orkar inte göra något längre. Jag har slutat på alla sporter jag gick på tidigare för jag förlorar så mycket energi av att vara i skolan och sen åka och sporta efter tar kol på mig. Jag vill bara vara ensam och gillar inte att umgås med familj och vänner längre. Jag tror också att hag börjat utveckla någon slags socialfobi, känner mig uttittad och dömd när jag är på stora ställen med mycket folk.
Kan det vara socialfobi eller något annat liknande?
Känner mig lika överdriven nu.
Förlåt för att det var ett väldigt blandat och stökigt meddelande.
Charly

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker inte att du kan överdriva de problem du har. Du har nämligen riktigt stora problem som du snarast möjligt behöver professionell hjälp med. Ditt problem med maten är allvarlig, du är uppenbarligen inne i en farlig cirkel. Ätstörning kan gå så långt att det blir livshotande om man inte i god tid stoppar den farliga processen med att dra ner mer och mer på näringsintag.
Likväl är ditt självskadebeteende i sig ett allvarligt problem och det hänger ihop med ditt problem med din kropp. Du skriver att du gör det som självbestraffning för att du äter mer än vad du tror vore bäst, det vill säga mindre och mindre. Därmed växer dina problem större och större. Nu har du redan börjat begränsa din egen frihet, du vågar inte visa din kropp på strand och bad. Jag kan tänka mig att du snart inte kommer att vilja duscha efter gympa eller helt enkelt klä dig ledigt på sommaren.
Du förstår säkert av denna korta sammanfattning vilket sluttande plan du har hamnat på. Återigen: du måste så att säga bokstavligen fångas upp innan du glider vidare till att du börjar isolera dig ännu mer. Om du drar dig undan umgänge med familj och vänner, kommer du också bli mer nedstämd, känna dig mer övergiven och ensam. Och om man sluter sig och låter tankarna bara gå i ständig rundgång är det nästintill omöjligt att komma ut ur denna nedåtgående spiral på egen hand. Det du kallar för en eventuell social fobi är antagligen ett resultat av ditt självförstörande sätt att hantera dina djupt liggande problem med din självbild och antagligen andra problem som jag inte känner till.
Det du behöver är just att ta utforska, förstå och ta itu med alla de känslor och tankar som ligger bakom dina nuvarande svårigheter. Därutöver behöver du lära dig strategier att på ett annat sätt hantera alla dessa problem.
Jag vet inte hur din relation till dina föräldrar är. Jag måste dock säga att det är mycket viktigt att du talar med dem så öppet som möjligt. Jag vet att ungdomar med sådana problem som du har ofta skäms eller vill inte ställa till med problem för sina föräldrar eller är rädda för att de inte förstår eller bagatelliserar eller skäller ut en. Men erfarenheterna visar att de allra flesta föräldrarna vill hjälpa sina barn när ser hur mycket barnet lider. Mitt förslag är att du visar ditt mejl och mitt svar för dem, det kan underlätta att de får rätt uppfattning och förståelse av att du behöver behandling för alla delar av dina svårigheter på BUP.
Om det känns helt omöjligt för dig att följa detta råd måste du snarast möjligt vända dig till ungdomsmottagningen. På nätet kan du få mer information och vägledning om du går in på shedo.se som är en sida för hjälp med ätstörningar och självskadebeteende.
Låt inte denna självdestruktiva process gå vidare och leda till ännu större komplikationer i ditt liv. Hjälp finns att tillgå.