Svartsjuk, arg och ledsen
Hej
Under förra året så mådde jag väldigt dåligt och jag skadade mig själv. Nu mår jag ännu sämre fast har slutat med att skada mig. Jag har olika tankar som får mig på sämsta humöret. Jag är i ett förhållande, fast han bor ca 4 timmar ifrån mig. Jag går under dagarna och känner mig misstänksam. Inbillar mig att jag kanske blir lurad och att han är otrogen.
Jag vet att det inte är en bra idé att inleda ett lång distans förhållande om man är avundsjuk lätt osv. Men jag är ihop med honom för att jag gillar honom ändå liksom. Men jag funderar på om det är värt att bygga på det här när jag dessutom är ledsen nästan varje dag för att jag tror att han håller på med andra tjejer.
Och dessutom så har jag en tendens att samtidigt bli arg nät jag blir ledsen och gråter. Jag brukar smälla med saker eller till och med har sönder grejer. Jag blir otrevlig mot min familj och dom blir rädda för mig. Jag försöker dock att inte visa mig arg inför dom längre, för jag vill inte att dom ska se det. Så istället går jag in på mitt rum och tar ut all ilska på saker. Ibland slår jag mig själv för att det känns bättre.
Jag mår inte bra. Jag vill att det här ska sluta. Jag kan inte stoppa tankarna för det kommer hela tiden tillbaks och jag blir jätte ledsen och jätte arg och blir våldsam. Mina föräldrar säger bara åt mig att jag " helt enkelt måste ta det lugnt " men dom förstår inte att jag INTE KAN! Det går inte att vara lugn i det tillståndet och då gör jag vad som helst nästan.
Är det en sorts diagnos jag kan ha? Eller behöver jag rent av vård ? Det här är verkligen jobbigt.
Tacksam för svar
Emma

BUP svarar:
Hej!
Du skriver om två problem som du brottas med. Det ena är din svartsjuka, det andra är att du har starka känslomässiga reaktioner med både ilska och ledsenhet. Trots att båda problemen plågar dig ser jag också att du har eller kanske återerövrat en viss kontroll över dina känslostormar. Jag menar att det talar om en styrka hos dig att du kan tänka på hur andra, din familj påverkas och du drar dig tillbaka på ditt rum innan känsloutbrottet blir för mycket för dem. För de andra alltså men det ändrar inte på ditt eget lidande inne på ditt rum och därför behöver du hjälp.
Starka känsloreaktioner är inte ovanliga och inte heller något sjukligt. Men det är ändå en uppgift för alla som har detta problem att lära sig ett sätt att kunna först kontrollera beteendet och det som sagt kan du i viss mån. Hjälp behövs däremot till att kunna lära sig att även inom sig balansera känslorna. Och då räcker det verkligen inte att få höra att man ska ta det lugnt.
Ilska och ledsenhet är i grund och botten  två sidor av samma problem som ligger i grunden. Vad det är för något som ligger i grunden måste man reda ut och förstå genom samtal med någon professionell person. Därifrån kan man ta steget mot att kunna balansera de inre känslovågorna.
Hur det hänger det ihop med din svartsjuka är också en fråga för dessa samtal som jag rekommenderar. Det handlar inte nödvändigtvis om någon diagnos och vård utan det handlar om ett resonerande och att lära känna sig bättre, på en djupare nivå.
Jag föreslår att du i första hand tar kontakt med ungdomsmottagningen i din hemkommun. De har stor erfarenhet av denna typ av problematik. På många ställen har man psykolog/kuratorsmottagning på vårdcentralen. Du kan ringa och fråga också där. Du tillhör inte längre BUP:s åldersgrupp men du kan ringa till vuxenpsykiatri som ofta har en mottagning för unga vuxna.
Sök hjälp för ditt lidande, det är det som är viktigast.