Ser fram emot explosionen
Hej.
Jag behöver hjälp att förstå en sak. Jag har väldigt mycket tankar som handlar om att skada mig själv. Jag har även levt ut efter dessa tankar och gjort mig själv mycket illa.
Jag tror att det är något slags tvång, eftersom jag inte känner mig nedstämd eller ledsen elle ångestfylld. Samtidigt är jag osäker på att det är ett tvång eftersom tvång innebär att man tycker tankarna är obehagliga och får ångest om man inte agerar efter dem.
För mig är det snarare som att något håller på att byggas upp inom mig. En bra spänning. Som att jag ser fram emot explosionen. Jag kopplar inte ihop min tankar med dåligt mående på något sätt. Jag gillar ruset, explosionen, jag får när jag tillslut skadar mig själv. Ju längre jag väntar med att skada mig själv och ju allvarligare jag skadar mig, desto större inre explosion. Skadorna i fråga, omfattar framförallt livshotande handlningar.
Samtidigt bryr jag mig inte om om jag lever eller dör. Mitt liv betyder inget för mig. Om jag skulle dö av något av mina expriment, skulle det inte göra något. Jag bryr mig verkligen inte. Jag har varit nära döden många gånger, krävt sjukhusvård under lång tid. Sjukvårdens öppenvård har jag ignorerat, struntat i. Varför skulle jag gå till en doktor om jag inte mår dåligt? Jag mår inte dåligt.
Vad kan detta bero på? Varför har jag så mycket självskadetankar och handlingar när jag inte mår dåligt? Jag är en sådan som gärna vill veta saker, men varför tankarna som bor i min hjärna beter sig så här, är en gåta för mig. Sen så får det gärna bo kvar där om de vill, i väntan på nästa explosion.
Explosionen

BUP svarar:
Hej!
Du börjar ditt brev med att du vill förstå en sak. Men det är inte en sak du vill förstå, du har en hel rad frågor du ställer. Dina frågor är kloka, allt du skriver visar att du är en ungdom som tänker, funderar mycket - men också att du ändå är fången i något som du själv på egen hand inte räcker till att förstå och ännu mindre att hantera på ett sätt som skulle kännas bra, skulle kännas tillfredsställande för för dig.
Jag tycker inte att det vore rätt av mig att börja "tolka" dig. Jag vet för lite om dig, om ditt liv, om dina relationer, vad som har hänt i ditt liv. Men några saker är uppenbara för mig - tillåt mig att jag eventuellt har fel.
Du har läst på. Du funderar på hur du ska kategorisera dig bland olika sjukdomstillstånden som tvång, ångest och så vidare. Jag tycker att namnet är sekundärt. Det viktiga är att du faktiskt inte mår bra. Man behöver inte skada sig, utsätta sig för stora risker om man är tillfreds med livet. Då vill man fortsätta att leva för att man hittar glädje i att man lever, då betyder livet definitivt mycket.
Som sagt, jag kan inte hjälpa dig med konkreta svar på dina frågor. Istället undrar jag hur mycket du försöker lura dig. Du är egentligen sunt nyfiken på dig själv. Det får man hjälp med genom att samtala med någon som är kunnig och förstår en. Men du har "ignorerat", "struntat i" att gå på samtal på öppenvården. Du kanske inte känt dig förstådd, du kanske inte gav tid till att reda ut vad som ligger bakom dina tankar som "bor i din hjärna". Kanske var allt detta för skrämmande och du backade ur. Jag vet inte.
Hur som helst måste du veta att det som kräver riktigt mod är att börja gå in på djupet bakom sina problem. Du säger, -"men det är inget problem för mig". Jo, jag tycker att den enorma inre spänningen som väntar på "explosion" är åtminstone en av kärnpunkter av problemet, den bor där i din hjärna som du själv formulerar det.
Denna spänning kan få bättre upplösning än att explodera, eller genom att skada sig. Jag är till och med övertygad om att du har möjligheten att hitta din egen, naturliga självbevarelsedrift. Ge dig en chans!
Alternativen är flera. Du har varit förankrad i vården, du kan återuppta kontakten med det ställe du tidigare haft kontakt. Du kan också begära att få träffa någon annan än du tidigare träffat om det inte väckte ditt förtroende. Du har ett år på dig att få vård inom BUP, därefter är det vuxenpsykiatri som gäller. Men ungdomsmottagningen är öppen för dig nu och några år till. Jag bifogar också en lista på nätet där du kan tala vidare om dina explosiva impulser.
Mina förslag förutsätter naturligtvis att du vill hitta andra vägar till spänningens, det inre, uthärdliga tryckets upplösning på ett annat sätt än vad du har idag. Jag upprepar, försök att uppvärdera dig själv åtminstone så långt att du ger dig en chans att hitta glädje, njutning i livet. Det finns där även för dig!