Måste ni berätta för föräldrar?
Jag skulle vilja söka hjälp hos bup. Under flera år har jag mått dåligt och jag har även under denna perioden skärt mig till och från. Men när ångesten blir större är jag rädd för att jag ska göra något ännu värre. Vilker jag egentligen inte vill, men när ångesten är för stor så vill jag bara bli av med den.
Jag vill ta hjälp men vill inte att mina föräldrar ska få reda på det, åtminstone inte till och börja med utan jag vill ha full kontroll på om de ska få reda på att jag går hos er. Så min fråga är, måste ni berätta för föräldrarna? Vet att ni brukar svara att det är bra att de vet osv, men kan man få en full behandling med medicinering osv utan att de får reda på det? Så jag själv kan välja hur jag gör med att berätta.
Jag är 16 år.
...

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Bra att du vill ha hjälp. Det ska du naturligtvis skaffa dig oavsett vad dina föräldrar skulle tycka och känna. Det är ditt eget liv det handlar om. Du är 16 år och har du så mycket ångest så behöver du få hjälp och det finns att få.
Men till din fråga. När BUP ska kontakta föräldrar eller inte är en bedömningsfråga som har att göra med ålder och problemens allvarlighet. Det är sant att vi ofta har den erfarenheten att det är bra att föräldrar känner till sina barn/ungdomars problem. Det finns dock undantag. Men det finns också en lagstiftning vi måste följa. Du kan läsa mer i bifogad länk. Hur din BUP-mottagning skulle göra kan jag inte förutse. Bäst är att du själv ringer dem eller går dit på ett första besök och hör med dem.
Lycka till!