Mår ganska dåligt just nu
Hej, hej. Jag är en 14 årig tjej som mår ganska dåligt just nu. Jag känner mig töntig och att alla hatar mig. Min kompis är deperimerad och självskadat sig själv och allt jag vill är att hon ska må bra. Men i hemlighet är jag hemma och snor ibuprofen från mina föräldrar. Min mamma brukar bli väldigt arg på mig och ta sönder mina grejer och skriker att jag är deprimerad och självmordsbenägen för att jag nt gått ut på en vecka o bara legat i sängen. Jag ska snart börja på min fjärde nya skola och alla säger att det ska gå bra men det kommer inte att gå bra. Ingen kommer att vilja vara med mig för jag inte gillar att prata om snygga killar och kanske hellre föredrar att prata om snygga tjejer. Och att jag inte har godkänt i alla betyg. Det hände en del i min "barndom" som inte var så kul som jag också går och tänker på medans jag tröstäter i min säng.
Vad ska jag göra?
Trump suger

BUP svarar:
Hej,
Tack för ditt brev, du är tydlig med hur dåligt du mår på så många viktiga områden. Du oroar dig också för din kompis, men det verkar inte som att du känner att du måste ta ansvar för henne också. Det är bra, för du har verkligen tillräckligt mycket tungt att bära själv.
Det är oroande att du tar medicin utan att någon doktor skrivit ut den till dig. Vet du vad medicinen är till för, och när den är skadlig? Vilka biverkningar den kan ha, vilken dos som skulle passa dig om du behövde medicinen? Och om du verkligen skulle behöva just den här medicinen, vad som händer om du tar fel dos? Vissa bieffekter visar sig mycket senare än själva intaget av medicinen, så jag tycker du ska sluta med din självmedicinering med detsamma.
Din mamma tror att du är deprimerad och självmordsbenägen, vad tror du själv? Kan hon ha rätt fast hon uttrycker det på ett sätt som inte når fram till dig? Att du stänger in dig och ligger i sängen är inte bra för dig, det är sommarlov och du behöver vara ute och göra sådant som du gillar. Har du andra kompisar än hon som mår dåligt? Eller känner du dig alltför annorlunda för att försöka träffa andra? På vilket sätt annorlunda? Jag vet att det finns många som tänker och känner alldeles själva och hellre skulle vilja prata om annat än vad alla andra brukar prata om. Att byta skola är i sig en stor påfrestning för många och tänker man att man ska ”passa in” så blir det svårt, man kan få sämre självkänsla och tänka att det är något fel på en själv. Varför har du bytt skola flera gånger, fungerar inte skolarbetet bra för dig? Som du märker så har jag många frågor kring det här, det är för att jag vet att det är jätteviktigt att livet ska fungera utanför hemmet också.
Det verkar inte som att du kan prata med din mamma på det sätt som jag tror du skulle behöva. Hur är det med din pappa, eller har du någon annan vuxen som du kan prata med om allt det svåra? Det har hänt saker i din barndom som fortfarande påverkar dig, då behövs det ofta någon som inte var med på den tiden för att kunna prata om hur det var och hur det kändes.
Just nu är det lov och skolkuratorn finns inte på plats, hen är annars den som jag tror skulle vara bra för dig att prata med. Dels för att du har svårt på många områden, men just nu kanske mest för att planera för en bra start i nya skolan. Du kan alltid vända dig till ungdomsmottagningen där du bor, dit kan man komma utan sina föräldrar för att få en klok och erfaren vuxen som kan stödja.
Ett tips är också att gå in på sajter där andra ungdomar chattar om hur dom mår, men också möjlighet att chatta eller prata (på telefon) med en vuxen eller att få information över huvud taget. Exempel på sådana sajter är Tjejzonen, BRIS, Snorkel eller Jourhavande kompis.
Jag hoppas att du kan få hjälp med att kunna ändra din situation och ditt mående!