Vill förstå orsaken till min nedstämdhet
Hej bup nu idag fick jag plötsligt en tanke , den bara kom att jag skulle ta livet av mig eller inte leva längre. Men jag vill inte det jag vill bli av med den här depressionen hur ska jag göra? Jag har vänner och känner mig inte ensam eller utstött eller såna saker. Vet som sagt inte vad orsaken är . Tacksam för snabbt svar :( . // F.H
F.H

BUP svarar:
Hej!
Du går rakt på sak, du känner dig deprimerad och fick en tanke om självmord. Jag är glad att du tillägger att du inte vill dö men vill få hjälp med din nedstämdhet.
Du skriver att det är mycket som är rätt så bra i ditt liv, och desto mer undrar du vad som kan ligga bakom att du ändå inte mår bra. Jag har naturligtvis inte heller något svar på det, jag vet praktiskt taget ingenting om ditt liv, inte ens din ålder.
Därför kan jag bara säga att perioder av missmod, nedstämdhet förekommer i alla människors liv och det är ganska vanligt i tonåren. Man funderar mer om livet, om sakernas tillstånd, om sig själv, vem man är, hur det kommer att bli i mitt liv och liknande frågor.
Med detta vill jag inte alls bagatellisera att det är svårt och att man i dessa perioder behöver samtalspartner. Ofta räcker det att tala med någon klok vuxen i sin omgivning, speciellt med föräldrarna, om det är möjligt, eller annan släkting. Att dela med sig av sina bekymmer med vänner kan också vara till stor hjälp.
Men om man inte anser att man har denna möjlighet eller om det inte räcker måste man få stöd och hjälp från professionellt håll. Ungdomsmottagningen är det första jag tänker på att du kan vända dig till. På många vårdcentraler finns numera psykolog eller kuratorsmottagning, du kan också ringa dit och fråga. Självklart kan du också kontakta den BUP-mottagning som du utifrån din bostadsadress tillhör (adressen hittar du på vår hemsida) om du är under 18 år. På nätet kan du gå in på Killfrågor och få vidare vägledning.
Det är jättebra att du ser också det goda i ditt liv. Det är glädjande att du kan avfärda en plötslig självmordsimpuls. Men att förstå sig själv, att förstå vad som kan ligga bakom ens nedstämdhet måste man resonera kring hur ens tankar går, vad som händer just nu i ens liv. Om du följer någon av mina rekommendationer kommer du att kunna gå vidare med dessa frågor.