Behöver hjälp och ångestdämpande nu
Hej!
Idag var jag inne på bup för ett akutsamtal och vi diskuterade läkemedel mot ångest och bokade in ett samtal med en läkare. När jag kom hem och berättade detta för min pappa blev han arg och sa att "du är inte myndig och man tar bara medicin för att fly från sina problem". Min mamma är positiv till medicin, men jag bor hos min pappa och mina föräldrar har ingen kontakt med varandra. Jag är inte myndig förens nästa år men jag behöver hjälp och ångestdämpande nu och kan inte vänta tills jag blir arton. Vad kan jag göra? Min förälder måste ju följa med och skriva under och min pappa vägrar ju.
A

BUP svarar:
Hej A och tack för brevet!
Knepigt läge du hamnar i nu när dina föräldrar har så dålig kontakt med varandra. Jag tror nog att du skulle behöva prata med varandra oavsett om du skall prova att äta medicin eller inte. Synd att pappa inte var med på läkarsamtalet. Kanske att hade varit mer öppen för att pröva läkemedel om han fått samma information som du.
För det är precis så som du skriver, vi skriver inte ut läkemedel till de som inte är myndiga. Går det att ordna så att du och pappa kan träffa en doktor för uppföljning av akutbesöket? Läkemedel kan vara en bra hjälp att få kraft att förändra sitt liv till det bättre. Sen är det sällan hela lösningen på problemet och det finns förstås annat du kan göra för att må bättre än att äta medicin. Men oavsett om pappa omprövar sin inställning eller inte tror jag att det är jätteviktigt att han bjuds in att prata om hur du skall få det bättre. Bara det faktum att du söker hjälp akut utan dina föräldrar tycker jag talar för det. Om du bjuder med honom kanske han är mer beredd att lyssna på dig och ta hänsyn till hur du vill ha det.
Jag vet att det för många unga människor kan vara svårt att ta hjälp av sina föräldrar, man skall ju faktiskt snart vara vuxen och klara av att stå på egna ben. Samtidigt kommer din pappa att jämt vara din pappa och en viktig nära person. Och vilka skall man ta hjälp av och söka stöd hos om inte de som betyder mycket för en?
Önskar dig det bästa