Har ingen att prata med
Hej. Jag är en ung tjej som mår psykiskt dåligt, men jag är som vilken ungdom som helst egentligen. Jag är en tjej som sett och upplevt mycket tungt i mitt liv. Förutom att jag dagligen slåss mot mina diagnoser adhd och autism, så känner jag mig misslyckad. Jag har växt upp med min pappa som missbrukar alkohol, & jag har själv missbrukat droger tidigare o sett det mesta inom drogvärlden. För drygt ett halvår sen slog det till mig rejält, jag fick självmordstankar och psykoser/hallucinationer där jag såg en kvinna med kniv som ville mörda mig om jag inte lydde hennes "order", allt detta pga drogerna. Jag blev våldtagen när jag var 10 år, av min mosters kille och jag tror det var där allt började. Jag lades in på psyk titt som tätt under min drogperiod men de kunde inte hjälpa mig förrän dom sa åt mig att jag behöver sluta, jag skulle riskera hela mitt liv. Jag lyckas sluta men tar lite återfall då och då, till slut kommer jag till en punkt där jag inte klarar mer. Jag måste sluta innan de överväger mig till självmord och det är NU, inte om ett år. Jag vände ryggen till alla mina vänner kom hade koppling till droger, jag är ren nu nästan ett halvår men jag står här, ensammast i världen. Jag har ingen. Jag har inga vänner, jag har inte träffat någon vän på över tre månader, jag är så jävla instängd hemma. Jag gråter mig själv till sömns för jag kan inte känna mig mer ensam o värdelös som jag gör nu, jag har verkligen ingen att prata med och som jag kan umgås med om dagarna. Jag behöver hjälp, innan jag går sönder och sjunker för lågt. Jag kämpar varje dag, jag ska inte tillbaka till mitt gamla liv, jag ska leva här i nuet. Jag har ångest, oro och ett tryck över bröstkorgen. Jag är livrädd, för att dö i min ensamhet o för att ligga i sängen hela dagarna. Jag känner mig äcklad, jag mår dåligt i min kropp, jag orkar inte äta och allt jag vill är att träna för att glömma o "bearbeta" som jag kallar det. Problemen har verkligen kommit ikapp mig. Vad ska jag göra? / Anonym
anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att helhjärtat berömma dig. Att du hade tillräcklig energi, nödvändig insikt och viljestyrka att kunna sluta med droger och  i ett halvtår nu ha varit ren. Om man har ett hum om hur svårt det är kan man bara vara imponerad av dig. Du hade verkligen mycket emot dig, din uppväxt, fruktansvärt övergrepp som barn och egna svårigheter. Men du lyckades och det är stort!
Men man betalar alltid ett högt pris när man slutar med droger för att då brukar också "alla" försvinna man hade omkring sig i missbruket. Det blir tomt, det blir ensamt och då kommer också ångesten, oron, man kanske även börjar nedvärdera sig själv och det hela kan bli en ond cirkel.
I detta skede är det verkligen livsviktigt att hitta nya kontakter, nya relationer och hjälp till att bryta den onda cirkeln. Det är lättare att säga än att nå dit. Du förstår säkert att jag inte kommer att leverera några vänner till dig. Det jag vill är att uppmuntra dig att söka och att söka på flera sätt!
Det ena är att om du har ångest och får problem med aptiten som en konsekvens av ett tidigare missbruk och du kan behöva professionell hjälp just för detta. Du kan vända dig med dessa problem till ungdomsmottagningen i din hemkommun eller till den BUP-mottagning du geografiskt tillhör. Du har kanske haft kontakt där utifrån dina diagnoser. Du kan återuppta kontakten med dem pga dina nu aktuella problem med ångest, aptitlöshet och din förakt mot din kropp. Möjligen behöver du fotfarande genom samtal bearbeta det övergrepp du tidigare varit med om. Att träna är bra, det ska du absolut fortsätta med (inom rimliga ramar, förstås) men det är långt ifrån tillräcklig metod för bearbetningen av sådana hemska upplevelser du har från din barndom.
Det gäller alltså den professionella nivån. Men inte ens den bästa behandlingen inom vården fyller den tomrum man kan känna om man förlorat sina kompisar och tillbringar sina dagar i ensamhet. Det tar alltid tid att hitta nya vänner, bygga upp en ny umgängeskrets och det kan bli ännu svårare när det är sommarlov. Därför föreslår jag att du söker lite mer stöd på olika pålitliga nätsidor där man kan chatta, tala med någon per telefon och eventuellt även engagera sig i deras organiserade aktiviteter. Sådana är till exempel jourhavande kompistjejjourenbris.sedrugsmart.se eller tjejzonen.se.
Chatta eller tala med någon på telefon kan lyfta åtminstone tillfälligt den tunga känslan av ensamhet. Tills du börjar komma vidare och så småningom hittar ytterligare nya vägar som du har öppnat för dig själv genom att genomföra det svåraste, sluta med missbruk. Glöm inte att du har klarat av som många tyvärr inte gör. Var stolt över dig själv du har all anledning till det.