Slutade med min fritidsaktivitet
Hej jag är en tjej på 13 år och har mått dålig i perioder i en väldigt väldigt lång tid pgv många anledningar! Men för ca ett halv år sedan slutade jag på min fritidsaktivitet (fotboll, vilket jag ångrar idag) för att jag tkt att laget it gav mig ngn motivation att fortsätta. Och jag var under en period i livet då jag hade 0 motivation för livet osv. Men jag brinner fortförande för sporten och önskade mer en allt annat att jag it slutade, men de känns svårt att ta sig tbx! Jag börjar desutom känna mig obekväm i min kropp eftersom jag it tränar så intesivt som förr. Vilket gör atr jag känner mig äcklig o fet. Men har försökt att gymma men de ger mig it samma peppning o jag känner it samma känsla när jag gymmar som när jag höll på med fotbollen?!mår sjukt dåligt över det och känns som att jag kmr bli fet om jag it hittar tbx t fotbollen! Men vet bara it hur eftersom jag it gillar laget. Vill typ starta eget men vet att det är omöjligt. Känner bara hur jag ruttnar mer o mer förvarje dag som går. Finns det ngn annan träning som ersätter den träning som jag fick från fotbollen? Känner bara hur min kropp sakta , sakta blir ngn annan . Och är it bekväm i det. Vad ska jag göra. Gråter över detta , och undrar vafan Som är värt att leva om man ska må dåligt över vad man än äter. För att man vet att jag inte förbränner de jag stoppar i mig, vilket svider i mitt hjärta! Och de är hemakt jobbigt. Och vill somaagt inte tbk till laget , och vill it häller spela med ett lag där jag it känner en ända... skulle bli glad av ett svar //tack
Ruda

BUP svarar:
Hej Ruda och tack för brevet!
Ja det är bara att hålla med dig, synd att du slutade med fotbollen. Det är lätt hänt att man fattar för snabba och mindre bra beslut när man inte känner sig nöjd med något. Kanske att du hade fått tillbaka lusten för laget om du väntat lite?
Det jag tycker är lite problematisk som du beskriver i ditt brev är att det som jag uppfattar som lust att spela boll har bytts mot en rädsla att bli tjock. Jag antar att den tanken inte fanns när du fortfarande trivdes i ditt lag. Jag undrar också vad det var du inte gillade med laget eftersom din fotbollskärlek fortfarande finns kvar. Var det något du kunde ha ändrat på? Jag gissar att du nu har blivit mer ensam med dina ledsna tankar när fritiden blivit tommare efter det att slutade. Finns det en möjlighet att komma tillbaks till laget? Om Zlatan trots en lång frånvaro på grund av skada och med sina 38 år kan prata om comeback kan väl du också?
Om det nu är omöjligt att komma tillbaks till ditt lag (vilket jag gissar inte är fallet) skall du nog försöka att hitta något annat som kan fylla tomrummet efter fotbollen. Vad finns det mer som du skulle kunna gilla att göra? Något där du också får möjlighet att träffa jämnåriga att skratta med, utbyta tankar med och få samvaro. Som det förefaller mig blir du ensam och ledsen av det liv du lever nu. Och det verkar som om din självkritik och negativa tankar om dig själv bara blir värre.
Önskar dig det bästa