Alla chattar är stängda
Jag är väldigt många självmordstankar. Så många så att jag just nu sitter med en ask med tabletter framför mig och överväger om jag bara ska svälja dem. Alla chattar är stängda och jag kan inte ringa någon (mitt rum är precis brevid mina föräldrars och min brors). Finns det någon chatt ni på BUP reckomenderar som är öppen efter 21/22? Om inte, vad ska jag göra när jag blir så självmordsbenägen på kvällar? (Snälla säg inte "prata med någon" eftersom jag inte har någon att prata med av olika anledningar)
N

BUP svarar:
Hej N och tack för brevet!
Jag kollade på Självmordslinjen och deras hemsida. Där står det att man kan ringa/chatta/mejla dygnet runt men att det är lättast att komma fram mellan 18-22. Ibland får man kanske vänta lite innan man får möjlighet att prata med eller skriva till någon.
Sen blir jag förstå lite ledsen att höra att du har människor i rummet intill men inte tycker att du kan vända dig till dem. Har du någonsin sökt professionell hjälp på BUP, skolkurator, Ungdomsmottagning? Jag tycker nog att du ändå skall göra ett försök. Chattar/telefonlinjer i all ära, men de har en begränsning. Om du skall få lite mer varaktig hjälp med dina dystra tankar tror jag att du behöver mer än en chattkontakt på natten när du känner dig som mest ledsen och ensam.
Jag önskar att du skulle ta dig mod och söka hjälp på exempelvis Ungdomsmottagningen. Där skall det vara enkelt att få kontakt och de skall vara lätta att nå. Du kan också läsa mer om självmordstankar, nedstämdhet och depression på vår hemsida.
Men till dess att du känner dig redo att söka hjälp på annat sätt rekommenderar jag dig chatt med Självmordslinjen. Och gör dig av med tabletterna så du inte skadar dig genom att göra något oövertänkt. Har man ledsna tankar skall man också göra det svårt för sig att göra sig själv illa.
Önskar dig det bästa!