Vad ska jag göra för att lugna mig inför skolan?
Jag mår jätte dåligt, har nog aldrig mått såhär.
Jag vet inte vart jag ska ta vägen.
Jag har inga vänner utan två hundar som är mina bästa vänner.
om lite mindre än 2 månader börjar jag en helt ny skola efter att ha blivit så vidrigt behandlad och mobbad under 2 år av både lärare och barn i min ålder.
Jag är så rädd och nervös över vad folk kommer tycka om mig.
Jag är livrädd.
Jag får hjälp på BUP och det känns bra men jag kan inte få prata med min psykolog när jag vill vilket känns dåligt. Jag kan liksom inte ringa henne mitt i natten och prata ut.
Jag är proppfull av ångest. Jag har panikångest på diagnos.
Vad ska jag göra för att lugna mig inför skolan?
Jag är rädd att släppa in folk i mitt liv samtidigt som jag gärna vill det.
Jag litar på för många helt enkelt.
Hjälp mig snälla!

BUP svarar:
Hej!
Det låter inte konstigt att du är orolig och spänd inför att börja ny skola när du varit med om mobbning på den förra. Tyvärr påverkar utsatthet som mobbning oss ofta på det sättet, att även fast mobbningen inte längre pågår så har den satt spår inuti som behöver tas om hand även efteråt. Bra att du går på BUP och pratar!
Din önskan om att kunna prata med psykologen när som helst du behöver låter som ett fint kvitto på att du känner förtroende och stöd av henne. Men det låter också viktigt att prata med henne om ditt behov av mer stöd mellan gångerna ni ses. Det behovet kan inte hon täcka upp helt men kan någon i din närhet få hjälp av psykologen att hjälpa dig i de stunderna?
Ta också upp de här frågorna du har för de är viktiga och inte ovanliga. Ta med ditt brev och låt henne läsa det om det känns enklare än att prata och berätta. Vad gör du nu på sommarlovet? Det låter viktigt att du har aktiviteter du försöker göra trots all ångest. Att ge sig själv så bra förutsättningar som möjligt att orka trots allt det jobbiga som pågår inuti. Att du har hundarna vid din sida låter fint. Hundar brukar kunna vara ett bra stöd med sin klokhet och kärleksfulla sätt.
Vi vet inte hur det kommer att bli i höst, det är klart att det är nervöst, men det brukar heller inte vara hjälpsamt att oroa sig för mycket för saker på förhand. Hösten blir en nystart som du kommer att ha bra stöd i!