Varför kan jag inte få en utredning?
Hej!
Jag är en 16årig tjej som under ett halvårs tid gick hos min skolas kurator. Det började med att jag upptäckte att jag hade gått in i en djup depression och fick insikt i att jag haft perioder av depressioner flertal gånger de senaste åren och eftersom jag dessutom börjat få panikångestattacker bestämde jag mig för att söka hjälp. Jag gick hos kuratorn i ett par veckor och fick stöd för detta extrema stämningsläge. Men runt påsk ändrades det här plötsligt och plötsligt kunde jag inte sitta still, sova på nätterna eller hålla konversationer. Jag avslutade nästan inget, men påbörjade en miljard projekt. Veckan efter det gick jag runt och var så arg att jag fick låsa in mig på toaletten för att inte starta slagsmål över småsaker, vilket verkligen inte är min grej annars. Jag är annars jättekonflikträdd. Min kurator sa att det kunde vara mani. Jag skrämde mig själv, men inom en vecka var allt det där över och jag hade plötsligt gått tillbaka till... normal antar jag. Men desto mer jag tänker på det, desto fler minnen hittar jag som tyder på att jag haft både depressioner och manier i flera olika perioder i minst 1.5 år tillbaka.
Vid slutet av terminen hade jag mitt sista möte med kuratorn, eftersom jag nu gått ut nian. Jag trodde att jag kanske skulle få en remiss till BUP eller något, men istället sa hon att det antagligen skulle gå över och att det inte var någon ide att starta en utredning. Anledningen till detta är att jag har en jätteutbränd och psykiskt sjuk mamma, och att det tydligen kan gå över allt eftersom hon blir bättre eftersom barn ofta blir påverkade när deras föräldrar mår dåligt. Men det kan ju ta flera år! Och det börjar ta sin energi att gå runt och tänka på det här och oroa sig för mitt stämningsläge och när det börjar skifta.
Så jag undrar rätt och slätt, varför kan jag inte få en utredning?
Agnes

BUP svarar:
Hej!
Vilket fint jobb du gjort hos kuratorn, vad mycket du förstått om dig själv. Ett jobb som du kommer att ha nytta av framåt oavsett vad som händer med ditt mående. Att tänka att du har varit utsatt för stark stress i och med situationen med din mamma låter viktigt som del i förståelsen av hur du mått. Att oroa sig på förhand för saker vi inte vet kommer att hända brukar vara jobbigt och fruktlöst, men är ofta lättare sagt än gjort. Nu byter du skola och tappar kontakten med kuratorn och det låter som att du känner dig ensam med tankarna och vetskapen om hur det varit. Det skapar oro och det är inte konstigt. Har du pratat med någon mer vuxen om ditt mående?
Pratade du och kuratorn något om saker du kunde göra för att hantera stress och skapa goda möjligheter för välbefinnande? Skriv gärna ner de sakerna, de är lätta att glömma bort när man är orolig eller stressad och ger möjlighet att återvända till dem för att känna att du har en livlina. Har du någon mer du pratat med om hur du mår i din närhet så kan ni gärna prata tillsammans och få stöd i detta.
När du börjar skolan igen till hösten så har du möjlighet att ta upp kontakten med en ny skolkurator. Jag tror att det kan vara bra att du berättar om hur då mådde under högstadiet och stressen hemma, för att skapa en bra grund för stöd om skolan blir stressig eller du skulle må sämre någon period igen. Då har du också någon som kan stötta sig i om du skulle behöva mer hjälp och vart du i så fall kan få den. Om du mår okej just nu så skulle det kanske kännas som en hållbar plan? Om du däremot redan nu mår dåligt och känner att du skulle behöva en fortsatt samtalskontakt och få prata mer om den oro för depressioner och manier du känner så kan du eller en vårdnadshavare ringa till BUP och rådgöra. Berätta då likt du gjort i ditt brev hit. Vid kontakt med BUP börjar man alltid med en bedömning av vad som är bekymmersamt, en kartläggning eller utredning kan man också kalla det.
Det låter oavsett viktigt att du får fortsatt stöd i din upplevelse av hur det är att leva med din mammas psykiska ohälsa. Gå in på Kuling för att läsa mer om vilket stöd som finns till barn och ungdomar på olika orter.