Vill bli inlagd
Hej!
Jag har inte mått bra på snart 11 månader eller mer, det började med ätstörningar sen självskadebeteende o nu självmordstankar. Jag orkar inte mer, jag har funderat på att ta självmord men jag vågar inte, men ingen skulle ju sakna mig. Jag går redan på bup för min ätstörning. Jag vill bli inlagd, för jag orkar inte med allt och alla runtomkring mig längre, jag vill bara ligga i sängen och gråta. Jag vill ha hjälp men endå inte. Jag har en grov ångest som är där hela tiden, allt är svart, tomt och ja ångestfyllt. Jag vill bli inlagd men jag vet inte hur jag ska kunna säga det till mamma. Jag kan inte prata med henne face to face, kan jag skriva ett brev till henne som hon kan läsa så vi inte behöver ta det face to face? Jag har funderat på o ta självmord flr det finns tåg som åker utanför vårt hus typ. Men jag vågar inte, jag är rädd att det ska göra ont, men annars skulle jag göra det. Min mamma säger att jag inte får skära mig men gör det endå i smygg..Snälla hjälp mig! Få mig inlagd eller nåt kan jag få bli inlagd?! För jag orkar inte mer..Allt är ointresant..
(Ska fylla 13 år)
Bli inlagd?

BUP svarar:
Hej!
Du har ett stort lidande, det framgår tydligt av ditt mejl. Detta till trots är du imponerande stark när du kämpar och kämpar vidare. Du söker mer hjälp än du idag får, det vill säga du försöker hitta utvägar ur detta hemska tillstånd. Och du själv har den bästa idén när du skriver att du egentligen skulle vilja prata med din mamma men det är för svårt att göra det face to face. Din idé att du skulle istället skriva till henne är alldeles utmärkt!
Ja, du ska skriva till henne! Vi är många som har det svårt att säga saker direkt och att skriva brev istället har människorna använt under historiens långa lopp och det gör man också idag. Det är faktiskt det du gör när du skriver till oss.
Du kan göra så att du visar ditt mejl du har skickat till oss och även mitt svar för din mamma. Du kan komplettera detta med allt annat som du vill att hon ska få veta. Skriv ner rubbet! Ju mer hon vet om ditt lidande och din ångest desto större möjlighet har hon att aktivt kunna stödja dig så att du får den behandling du är i behov av.
Det framgår av dina rader att du har brottats med dina svårigheter och problem under nästan ett år. Det är båda lång tid med tanke på lidandet men det är inte lång tid om man tänker på att en behandling för sådana problem du har brukar vara tids- och tålamodskrävande.
Om det är inläggning som är bäst för dig eller fortsatt intensiv behandling inom öppenvården kan jag inte ta ställning till. Vi har aldrig någon möjlighet att ompröva eller påverka en bedömning i ett enskilt fall som görs på en BUP mottagning. Det viktigaste är att du och din mamma tillsammans tar upp denna fråga med din behandlare på BUP och diskuterar även detta alternativ. Rent allmänt kan jag säga att det är få fall man väljer inläggning eftersom uppgiften är att lära sig att leva i det verkliga livet och inte i en sjukhusmiljö. Men i vissa fall kan det under en viss period vara befogat och därför säger jag att det måste diskuteras med behandlare/behandlarna du träffar på BUP.
Det är bra att du förkastar dina tankar på självmord. Livet kräver ofta mod och det har du! Skriv till mamma, visa även dessa rader för henne om du vill. Med hennes och dina behandlarens hjälp kommer du att kunna bekämpa denna svåra period i ditt liv och du blir stolt över din styrka att du har gjort det.