Urinprov och droger
Hej, jag ska till SCÄ för första gången om någon vecka men jag har tagit droger (röker även cannabis ganska ofta), är detta något de kommer kolla upp? Alltså kommer de ta urinprov och typ se något och göra en stor grej utav det? För jag vet att de kommer ta blodprov iallafall, kan man se något i det?
j.

BUP svarar:
Hej J!
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga vilka prover man tar på SCÄ. Men ärligt talat är jag bekymrad av att du ser fram emot att få behandling för någonting som på något sätt hänger ihop med din psykiska hälsa och samtidigt vågar du inte eller vill du inte vara riktigt uppriktig med att du röker cannabis.
Missförstå mig inte, jag moraliserar inte över detta. Men jag vet att den hjälp du behöver kan gå om intet om man inte får en verklighetstrogen bild av vad det är som påverkar ditt tillstånd. Cannabis och andra droger gör det i alla högsta grad!
Jag vet att det är svårt att tala om sitt missbruk, vilken typ det än är. Man kan skämmas eller så kan det vara så att man helt enkelt inte vill sluta, fast man vet hur skadligt det är. Det kan till och med vara så att du är rädd för att dina föräldrar får veta det.
Sånt kan man faktiskt diskutera med sin behandlare och i din ålder får man enskilt samtal om du så önskar. Men du måste vara klar över att det är en jätteviktig fråga. Ingen behandling leder till nämnvärt resultat om man hemlighåller en så pass betydelsefull "detalj" inför sin behandlare.
Jag hoppas du menar allvar med att vilja få hjälp med dina problem med maten. Och om du gör det då behöver du berätta om ditt cannabisrökande, helt oavsett om man tar prover eller ej och vad de visar eller inte visar.
Det är viktigt att du ska må bra och att du medverkar till att lösa problemen i ditt liv! Det kräver en del mod av dig men det brukar fungera.
Lycka till med den svåra utmaningen!