Är depression ärftligt?
Hej, jag har en fråga. Är depression ärftligt? För flera personer i min släkt har haft depression/alkohol problem. Jag har smått depression, jag får panikattacker och vet inte vart jag ska ta vägen. Jag har ringt till bup anonymt och idag skar jag mig 2 mm djupt. Snälla hjälp ännu än gång...
Trött.

BUP svarar:
Hej!
Man brukar säga att om man har depression i släkten så har man en ökad sårbarhet för att själv få en depression. Jag tycker att det är jätteviktigt att du söker hjälp nu eftersom du mår så dåligt och eftersom du har börjar att skära dig.
Är det möjligt för dig att prata med dina föräldrar så att ni tillsammans kan söka hjälp på BUP?
Om det är för svårt kan ett alternativ vara att du tar kontakt med ungdomsmottagningen. Där finns det kuratorer som kan hjälpa dig så att du får den hjälp som du behöver.
Ett annat alternativ är att du kontaktar BRIS som kan hjälpa dig vidare.
Var rädd om dig och ta mod till dig att berätta hur du mår!