Skapa ett syfte med livet
Hej.
Jag orkar verkligen inte leva såhär längre. Varför måste livet alltid vara så komplicerat? Kan man inte bara få leva fritt, som de andra djuren? Vi människor är ju inget mer än intelligenta djur, så varför måste vi bete oss övermänskligt? Vi har så mycket krav på oss. Vi måste göra det, men absolut inte det; och om vi någonsin gör något "fel" är vi hemska personer. Du har rättigheter men också skyldigheter. Det är din rättighet att gå till skolan, därför är det din skyldighet att gå till skolan. Men om man frånsäger sig rättigheten borde väl också skyldigheten försvinna?
Tydligen inte, tydligen tycker alla att jag är en hemsk person för att jag inte ville fortsätta skolan. De flesta tycker nog att det är dåligt att inte gå till skolan men varför dela upp allt i bra och dåligt? Det är ändå ganska ologiskt att försöka objektifiera något subjektivt.
Jag fattar inte varför alla tycker att jag gör så fel bara för att jag tycker att det är TORTYR att sitta i ett rum fem timmar om dagen fem dagar i veckan större delen av året i 9 år med personer som jag HATAR, men bara för att de hatar mig.
Ja, jag slutade gå till skolan men det betyder inte att det är något som är helt fel med mig, eller? Är det inte lite omoraliskt att tvinga barn till att göra precis vad de vuxna vill. Vet verkligen vuxna alltid bättre bara för att de är vuxna?
Om livet ska vara så svårt vill jag inte leva det längre. Våra liv är i princip redan förbestämmda, så varför ska vi fortsätta leva. Vi gör samma sak så många gånger om att det får oss att undra, var det igår eller förra året?
Det är så deprimerande alltihopa. Allt går i en bana, ingen ändrar någonsin riktning för så fort någon bryter sig ut fångas de upp och sätts tillbaka på rätt spår igen.
Kanske är själva sytet med livet att gå runt i samma bana, så jag borde inte klaga. Men ifrågasätta, det borde man göra.
Tänker ni någonsin på vad syftet med livet är? Kanske finns det ett syfte, kanske inte. Om det finns ett syfte, vad är det? Om det inte finns ett syfte, kan man skapa ett?
*Suck*
Ju mer man tänker på saker desto mer frågor ställer man sig själv.
Jag antar att det här inte riktigt är en fråga, men det är tankar som har plågat mig på sistonde. Ibland känns det bättre när man delar sina funderingar med andra.
C

BUP svarar:
Hej!
Dina rader säger till mig att du är en smart, intelligent, tänkande och reflekterande tjej med många spännande frågeställningar till livet, till vuxenvärlden, till sig själv. Dina frågor har i många stycken en direkt filosofisk karaktär. Jag erkänner att det kan vara knepigt för en ungdom som brottas med sådana frågor att hitta kompisar i samma ålder som kanske är mer intresserade av helt andra saker. De flesta är möjligen mindre benägna att fundera i sådana banor som du gör och blir otrevliga mot dig som kommer med för dem "tråkiga" problem. Ja, så kan det vara även om jag inte konkret vet att det är så i ditt fall.
Jag tycker att dina funderingar är högst befogade och till och med din glöd och upprördhet över allt du inte finner rimligt - är rimlig. Du skulle behöva samtalspartner som tar dessa frågor - och dig - på allvar. Någon filosoficirkel? Någon i din familj? Någon i bekantskapskretsen?
Ja, familjen. Jag kan tänka mig att dina föräldrar kan bli förtvivlande när du inte går till skolan, för de vet att skolan behövs för att så småningom hitta ett intressant arbete. Med arbete menar jag även sådant som att syssla med filosofi, med maktförhållandena mellan barn och vuxna eller hur skyldighet och rättighet hänger ihop (typ sociologi, psykologi eller juridik). Dina föräldrar vet och jag vill säga, det vet jag också att utan vissa elementära kunskaper som man får genom skolan har man små chanser att hitta till det som man upplever som meningsfullt jobb eller sysselsättning med frågor man kan och faktiskt vill engagera sig i.
Till sådana filosofiskt lagda ungdomar som du är brukar jag rekommendera en bok. Den är en tegelsten av den norska författaren Jostein Gaarder och heter "Sofies värld". Det är en roman om två flickor sammanflätad med frågeställningar om människan, om livet och om mening och syfte med allt detta. Hoppas det blir en givande läsning även om du bara slår upp den här och var och bläddrar i den delen som väcker ditt intresse.
Ha några trevliga stunder med boken och nedvärdera inte den kunskap du får i skolan. Det är basen som du kan bygga en fantasirik och spännande livsstil på. Är det kanske ett syfte du kan bejaka? Om inte så sök vidare tills du hittar det som passar just för dig.