Min syster mår dåligt
hej jag har min syster som mår dåligt och bor hos min förlärdra hon är 13 år.jag misstänker att min pappa har gjort något med henne asså haft sex vilket han ville vålta mig själv när jag var 10 år gammal. min syster ser inte alls hon mår bra hon svimmar äter dåligt tallar fula ord rädd hon kan inte va ute själv . hon får inte va själv med någon annan asså jag har min pappa som riktigt dum han säger alltid fula ord skriker alltid arg säger att jag hora han säger öven om min mamma att vi födda utan äktenskap att vi typ inte hans barn fast vi är det han riktigt smites jag vill hjälpa henne och får henne hem ifrån dem men ingen vill hjälpa mig jag rädd att han sladdar henne ännu mer snälla hjälp mig. min mamma går med han vad än han säger ibland säger hon han inte bra men ibland säger hon han snäll och bra  hon vet om allt jag har sakt allt han gjorde med mig när jag va lite.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du vill hjälpa henne när du ser att hon inte mår bra. Ett sätt att hjälpa henne kan vara att du försöker prata med henne så att hon kan berätta för dig hur hon har det. Du skriver att hon inte får vara själv med någon annan men med dig får hon väl vara? Det kan vara viktigt för henne att hon har någon att prata med i förtroende.
Jag vet inte hur du velat hjälpa dem tidigare. Du skriver att ingen vill hjälpa dig? Du kan alltid göra en orosanmälan till socialtjänsten där din syster bor och det kan du göra anonymt. Soc. är då skyldiga att ta kontakt med din familj, prata med din syster och utreda hemsituationen för henne. Innan du gör det tycker jag att du ska ta reda på mer vad en orosanmälan innebär både för din familj, din syster och dig själv.
Det kan du göra genom att ringa och prata med en kurator på Bris. Tel. 116 111. De kan eventuellt också hjälpa dig göra en orosanmälan. Du kan också läsa på KollPåSoc om socialtjänsten och hur de kan hjälpa barn/ungdomar som har det dåligt hemma.
Vad bra att du bryr dig om din syster! Oavsett vad som händer är det väldigt värdefullt att ha en syster som man kan prata med och som kan vara ett stöd oavsett hur livet ser ut. Lycka till!