Vill få bort de inre demonerna
hej, jag är en tjej på 16 år som har lidit av depression, panikångest  och självmords tankar och har gjort det enda sen jag va runt 10-11 år. jag har gått till olika kuratorer sen des men jag har aldrig känt att det har hjälpt mig på något sätt. jag har försökt att ta mitt liv typ 3-5 gånger men fick aldrig någon ordentlig hjälp för att få bort dom här "inre demonerna" och än idag mår jag dåligt. Men det jag undrar är vart kan jag få den hjälp jag VERKLIGEN behöver ? jag har gått till bup en gång men fick inte den hjälpen jag behövde och jag orkar snart inte längre att må så här för jag vill leva mitt live men jag kommer snart inte orka det om jag sak må så här hela tiden.
hanhela

BUP svarar:
Hej!
Du har kämpat med svåra saker i många år och det är tufft. Bra att du hör av dig och tänker att du vill ha och behöver mer stöd trots att du ännu inte hittat rätt. Så kan det tyvärr vara, att mycket hjälp provas men inte leder helt rätt. Det vill säga, att du hittills inte hittat rätt, det betyder inte att du inte kommer att göra det. För varje erfarenhet vet du lite mer om vad du behöver och letar efter och det ökar chanserna till att du når dit. Det kan också vara så att du senare i livet ser tillbaka på den här perioden med andra ögon än nu. Det är tyvärr svårt för oss alla att helt veta i stunden vad som är hjälpsamt i det långa loppet. Detta skriver jag helt utan syfte att förminska det du känner just nu (förstås), utan mer för att visa på att det kan ordna sig ändå med tiden.
Vad var det som gjorde att det bara blev ett besök på BUP? Tyckte den du träffade att du kunde få bättre hjälp någon annanstans? Ibland handlar ju barn och ungas dåliga mående inte bara om dem utan om att personer i miljön runt omkring dem behöver göra saker, som föräldrar och skola. Jag vet inte hur det är för dig eller hur det ser ut runtomkring dig. Har socialtjänsten funnits med och försökt stötta dig och dina föräldrar t ex? Ibland är det viktigt, och ofta känns det svårt både om det hjälper eller fortsätter vara problematiskt efter deras insatser. Ibland kan det vara bra med någon vuxen som kan stå på din sida och se till dina behov, som en kontaktperson (socialtjänsten som utser) eller om du bor i Stockholmsområdet så finns Barnrättsbyrån som kan hjälpa dig se över vad som kunde vara hjälpsamt för dig när du upplever att så mycket har provats men att du ändå inte fått den hjälp du behöver. På Bris finns också kuratorer som du via chatt eller telefon kan prata med om dina behov. Ge inte upp!
Vi har alla våra demoner men de kan vara olika jobbiga och svåra att hantera. Vad handlar dina om? Om det var så att BUP tyckte att det fanns saker som de kunde hjälpa till med men som av någon annan anledning gjorde att det inte blev av då så tycker jag att du ska göra ett nytt försök. Kanske känns det bättre hos någon ny behandlare eller så är läget annorlunda nu när det gått en tid. Fortsätt att prata om vad det är du önskar och vad den du träffar tror kan vara hjälpsamt, och tillsammans hitta en väg.
Du ska inte vara ensam i din kamp, fortsätt uttrycka dina behov och leta efter rätt stöd - det finns!