Försöker vara glad igen
Hej,
Jag tror att jag kan vara deprimerad... Men jag vet verkligen inte. De senaste halvåret har jag mått så dåligt av skolan för mina "kompisar" verkligen frös ut mig  och jag var alltid "den skumma" och för att jag var så himla stressad av skolan. Men nu har vi fått sommarlov & jag trodde det skulle bli bättre men jag tror det bara har blivit sämre. Jag trodde att det var för att jag kanske fortfarande mådde dåligt för mina kompisar men nu är jag inte helt säker heller. Jag fick en dag då jag bara grät för jag mådde så dåligt & såklart fråga mina föräldrar var det var, men jag vet inte om jag ska säga mina kompisar eller om jag bara är ledsen i mig själv. Jag är bara förvirrad just nu & skulle behöva lite tips eller nåt.. Jag försöker vara glad igen men jag vaknar med dåligt humör varje dag & jag e sur mör mina föräldrar fast dom inte har gjort nåt, men jag kan inte kontrollera det..
Hjälp,

BUP svarar:
Hej!
Ibland vet man faktiskt inte varför man mår dåligt. Det är som väderlek: ibland är det mulet och ibland är det sol. Till en början hade du en förklaring: det berodde på att du var  utfrusen av dina kompisar i skolan. Sånt kan man nu verkligen må dåligt av. Så kom sommarlovet och du tycker att det bara blivit sämre och du har känt dig väldigt ledsen och gråtit. Men du säger också att du inte riktigt vet om det beror på kompisarna. På sätt och vis kanske det var lättare när du visste vad det berodde på. Men kanske är det inte antingen - eller? Kanske har det här med kompisarna satt igång andra saker inom dig? Det kanske har väckt både ledsenhet och en känsla av ensamhet? Att både vara stressad av skolan och känna sig utfrusen av sina kompisar blev kanske för mycket? Jag tror ändå att du ska prata med dina föräldrar om hur du mår, även om du inte vet riktigt varför. Eller just därför? Dom kan kanske hjälpa dig att förstå vad som pågår inom dig. Dom som känner dig väl. Eller finns det nån annan kompis, som inte går i din klass, som du kan berätta för hur du haft det sista tiden? Så att du inte gruvar dig för hur det blir när skolan börjar igen. Och kom ihåg att man inte alltid måste ha ett svar på varför man mår dåligt! Du behöver inte spela glad om du inte är det. Känn efter vad du själv vill hitta på på sommarlovet, försök göra sånt du vet att du brukar må bra av.