Känns som två olika personligheter
Hej
Jag har som två olika personligheter, antingen är jag glad och har Sveriges största ego. Fast jag är väldigt glad så brukar jag lätt bli arg och irriterad, när jag är så kan jag också göra vad som helst utan att jag får skuldkänslor fast jag kan ha sårat dem som står mig nära.
Men ibland så blir allt bara mörkt, jag blir nedstämd och känner mig trasig och värdelös. Allt blir jobbigt att gör, orkar knappt vara med någon fast jag vet att jag blir glad av det. Är också väldigt känslig när jag kommer i dem här perioderna, kan också få extrem ångest över saker jag har gjort när jag inte varit deppig, det är som handlingarna kommer ikapp mig.
Jag har som en tredje sida också och då är jag lugn och nöjd med mig själv. Allt känns okej och har också lättare att fokusera då. Vet inte vad det är som får mig såhär tänker att det möjligtvis kan va bipolär men vet ju inte så hjälp

BUP svarar:
Hej,
Tack för ditt tydliga och nyanserade brev till oss. Det är inte svårt att förstå att du är bekymrad och funderar mycket över varför du känner dig så här. Först vill jag svara på din fråga: jag kan inte säga om du är bipolär. Det behövs flera samtal och frågeformulär för att förstå mer om det.
Är det så att du upplever dina olika sidor som oförenliga? Men det är så vi alla är sammansatta i vårt inre. Vi har olika sidor, och visst är det svårt att hantera dom när dom växlar mycket. Ibland kräver situationen att du använder dig av det stora egot, ibland behöver du försvara dig eller visa att här går din gräns. Det är inte fel med starka känslor, känslorna behövs, dom gör dig till en levande människa. Det kommer vara en process för dig, ta tid, innan du kommer på hur det passar just dig att kombinera dom här känslorna.
Samtidigt blir det jobbigt, och kanske oroande, när du känner dom olika sidorna så tydligt. Jag vet ju inte så mycket om dig, men om vi träffades skulle jag fråga dig om dina relationer med viktiga personer är, alltså din familj och dina vänner. Fungerar skolan för dig? Hur mår du rent fysiskt (t.ex. sömn, mat, trötthet?).
Men du kan beskriva hur du känner och det är en jättebra början. Om du känner att dina viktiga relationer eller annat i vardagslivet blir påverkade av dom här olika tillstånden som du beskriver så tycker jag att du behöver prata med någon vuxen proffsperson som känns klok och som du kan lita på. Det kan vara skolkuratorn (om du orkar vänta tills höstterminen börjar) eller på ungdomsmottagningen där du bor (se umo.se). Då kan du få hjälp att reda i dina känslor och om det behövs få mer klarhet i om du behöver gå vidare och kontakta en av våra mottagningar nära där du bor (bup.se). Du kan också kontakta din BUP-mottagning direkt om det känns alltför svårt just nu.
Jag lägger till några texter som jag hoppas ger dig lite mer aspekter på hur jag tror att du tänker.
Lycka till i ditt fortsatta sökande efter balans bland känslorna