Stress och panik

Hej! Jag mår inte så bra för tillfället... sjuan var det värsta skolåret till mig. Tidigare hade jag ÄLSKAT att gå till skolan, men det gör jag inte mera. Samtidigt så är jag rädd att jag har panikångest eller nåt liknande, nämligen; allt började dagen efter vinterlovet. Jag skulle till skolan men min buss var otroligt sen. Tanken att bli sen fick mig att skaka, fryssa, få hjärtklappning, gav illamående, svårt att andas och tryck över bröstet. Jag ville bara bort därifrån... Jag ville inte heller ha presentationer framför klassen (vi är 13 pers. jag) eftersom det gav mig stress i flera dagar, om inte till och med veckor o förväg.
Svara ville jag inte heller på lektionerna efterslm jag var rädd att säga fel.
Jag var några gånger hos kuratorn men till sist ville jag inte mer så jag hittade på en massa ursäkter varför jag inte kunde komma. Jag skämdes över hur jag mår.
Jag skrev mitt sämsta prov hittills nu på sjuan. Jag fick 7.5 eftersom jag var mycket stressad den morgonen. När vi sedan fick ut proven och jag såg mitt resultat så fick jag panik. Jag kunde inte kontrolera mig och jag fick samma saker som då på bussen, på presentationer och om jag svarade fel.
Nu har jag haft sommarlov lite på en vecka. Men jag stressar redan nu på skolan, 9 veckor före jag börjar...  under sommaren ska vi samla in 20 växter nör de blomnar och jag tror att jag har missar några blomningstider. Arbetets vitsord kommer motsvara ett biologiprov. Jag kommer inte få fulla poäng, och jag grät massor över det... Jag årkar inte må såhär... 

Anonym

BUP svarar:

Hej!

Alla kan hamna i dåligt mående, alla kan ha svackor, alla behöver stöd när man mår dåligt. Många känner skam över hur de mår, det är synd för det brukar bara ställa till det. Att må dåligt är inte ett svaghetstecken. Det är en styrka att kunna ta hjälp när man behöver det. Bra att du skrev och berättade!

Har du kunnat prata med någon närstående om hur du mår? Ett problem med stress är att den gör det svårt att tänka. Därför är det så viktigt att inte vara själv med sina tankar. Ta hjälp av någon i din närhet kring när och hur du ska göra växtuppgiften. Det är sommarlov och du har ett tuff termin bakom dig. Du behöver få hjälp att kunna varva ner. Det kommer med ledig tid, oroa dig inte, en sak i taget. Gör saker du vet att du har gillat förut, umgås med andra, begränsa möjliga kravfyllda situationer, öva dig i att släppa på prestationstänk.

Gör en lista på saker som kan vara avkopplande och en på saker som stressar dig. Försök att minska på de som stressar. Ett exempel kan vara att ta paus från sociala medier en period. Fundera tillsammans med någon om vad som skulle vara klokt i ditt liv.

Det är inte farligt att vara ledsen eller orolig. Det är jobbigt, men låt inte rädslan för att vara det skrämma dig. Du är inne i en tung period som du kommer att komma ur. Har det hänt något som gjort dig mer känslig för krav? Ibland finns det en tydlig orsak, ibland inte. Om det händer andra jobbiga saker omkring en kan det göra en mer sårbar för t ex skolkrav.

Om du fortsätter att må dåligt efter att ha tagit stöd av de du har omkring dig eller om det inte känns bra att ta hjälp från de omkring dig så tycker jag att du ska kontakta ungdomsmottagningen som finns där du bor. Berätta likt du gjort i ditt mejl hit.

Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta