Skär mig i smyg och svårt att äta
Hej Bup!
Jag är en tjej på 16 år och jag har lite olika problem...
Jag har det ganska jobbigt hemma, mycket bråk osv. Jag har väldigt svårt för att äta då jag ibland vill få upp maten igen men vågar nt trycka ner fingrarna i halsen eller använda laxeringsmedel:( Jag tänker väldigt mycket på min vikt och jag väger kring XX kg:( jag tycker det är väldigt mycket och jag känner mig tjock medans många säger att jag är smal. Jag skär även mig i smyg:( jag vågar inte berätta detta för mina föräldrar. Klockan är nu 00:40 och jag skar mig för ca 5 minuter sedan då jag plågas av saknad av min bästavän som jag kommer få träffa igen i augusti, vi bor ca 3 h från varandra med tåg:(
Hoppas verkligen ni svarar för behöver hjälp!
Vafan ska man göra...

BUP svarar:
Hej!
Onekligen har du inte lätt i ditt liv just nu.  Du har inte bara olika utan också ganska svåra problem och du behöver hitta något bättre sätt att hantera de än vad du hittills har försökt med. Jag hoppas, det första steget i denna riktning är att du har skrivit till oss, bra gjort!
En av de jobbigaste sakerna i ett barns och ungdoms liv är om det är mycket bråk hemma och föräldrarnas relation till varandra och kanske även till sina barn präglas av konflikter. Barnen i familjen känner sig otrygga och samtidigt oftast rätt så maktlösa. Det är sällan, om överhuvud taget någonsin möjligt att barnen skulle kunna lösa föräldrarnas problem och påverka deras sätt att leva.
Tyvärr är du inte ensam om att hemmet inte funkar så som man önskar sig, även om det inte är någon tröst för dig. Jag säger detta bara för att kunna fortsätta: även om det råder en dålig atmosfär hemma brukar barnen klara sig. Här är det viktigt att det ska finnas andra vuxna och kompisar att tala med och dela med sig av sina problem, sin oro, sina känslor. Och inte minst att få hjälp med att stå ut utan att hamna i självskadebeteende och få någon typ av ätstörning som du verkar ha hamnat i.
Att vara missnöjd med sin vikt trots att man är omvittnat smal bottar i en felaktig kroppsuppfattning som i sin tur bottnar i ett dåligt självförtroende. Detta kan ha olika orsaker som jag konkret, i ditt fall inte kan veta något om. Det är i alla fall mycket bra att du inte framkallar kräkningar och inte tar till laxeringsmedel. Att du kan låta bli detta är en styrka hos dig, det vill jag bekräfta.
Men det är också ett faktum att man helt på egen hand sällan kan komma ut ur kroppsfixeringen och ur den felaktigt negativa självuppfattningen. Det är inte omöjligt med oftast behöver man professionell hjälp. I synnerhet behöver du det om du dessutom håller på med att skära dig.
Det finns olika vägar till hjälp. Ungdomsmottagnigen är ett ställe man kan gå till med sådana problem du har. Men i din ålder kan man också själv ringa till den BUP mottagning du tillhör (adresser finns på vår hemsida) och be att först få komma själv. Om och när dina föräldrar ska bli inkopplade kan vara en diskussion för dig och din behandlare. Du kan också ringa till vårdcentralen och fråga om de har infört det som heter "första linjen psykiatrisk vård" så att du kan träffa där en kurator eller psykolog. På nätet kan du få stöd och vidare vägledning på shedo.se eller på tjejzonen.se.
Som du ser finns det en del du kan göra. Läs även mer tips i de länkar jag bifogar här nedan.