De har tryckt upp mig mot väggen
Hej... jag bor hos en fosterfamilj, men jag trivs inte där och vill bort där ifrån nu!!! De har tryckt upp mig mot väggen, de tvingar mig att va med kompisar fast jag inte vill osv. JAg orkar inte mer jah vill dö snälla hjälp😭😭
Izabella

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är naturligtvis jätteviktigt att du trivs och har förtroende för din fosterfamilj! Du skriver inte så mycket om din situation så jag tycker att du ska ringa Bris Tel.116 111. Där du kan berätta lite mer utförligt hur du har det och få råd utifrån det. Jag tycker också att du ska gå in på IVO (Inspektionen för vård och omsorg) och läsa under rubriken "bor i familjehem"
Där kan du dels läsa om dina rättigheter som placerad och dels också ringa, chatta eller mejla någon på Barn och Ungdomslinjen om din placering. Tel. 020-1200606 vardagar 12-19.
Du har rätt att veta vem som är din socialsekreterare och hur du kan kontakta hen ensam och prata om din situation. Socialsekreteraren ansvarar för att hålla kontakt med dig, besöka dig och följa upp hur det går för dig. Du har alltså rätt att prata med din socialsekreterare ensam och berätta att du inte trivs och kanske vill byta hem eller att de gör något så att det blir bra för dig.
Det är viktigt att du förstår att du har rättigheter även om du lätt kan känna dig i underläge och att andra bestämmer över dig utan att du blir tillfrågad eller får vara med och bestämma. Men du har rättigheter och ta reda på dem och använd dem! Du ska verkligen inte behöva bo på ett ställe som du inte känner tar hand om dig på ett bra sätt och det innebär ju också att respektera vad du själv vill eller inte vill!
Lycka till!