Upp och ner i vikt
hej, Jag har aldrig riktigt mått bra. I förskolan till femman var jag jämt utanför, och de sista 3 åren av dem var jag mobbad, slagen osv. Mådde sjukt dåligt under den perioden. I sista terminen i femman började jag se ner på mig själv, jag minskade på maten och hamnade i helvetet.
jag har alltid tänkt att det blir bättre till hösten, till våren, om någon vecka, om någon månad, men mitt tålamod börjar ta slut. har hela tiden tänkt så sedan tvåan. I femman höll jag ut (ville ta mitt liv, 4 an å 5 an) för att jag tänkta att i 6 an, när jag byt skola blir det bättre.
jag hamnade i en bra klass, fick vänner direkt(hela klassen iprincip) jättebra betyg, men jag fortsatte se ner på mig själv. minskade mer och mer på maten, osv. ställde högre krav på mig själv. Ville inte leva, hatade mig själv. Jag gick upp å ned i vikt, beroende om jag åt eller ej. så höll det på hela 6 an. Vägde mig upp till 4 ggr/dag.i slutet av 6 an, orkade jag inte längre till, jag ville inte leva, men jag tänkte jag står ut till sjuan iaf.
jag berättade aldrig här för någon. jag höll uppe en fasad, en "glad, lyckad å skojsam tjej"
men i mitten på hösten i sjuan, så klarade jag inte av att hålla fasaden längre.
jag hade gått ned X antal kilo, var trött hela tiden, frös, skrek på allt å alla, bröt ihop på lektioner å prov. Vart svimfärdig, svimmade 2 ggr, kunde börja skaka och sedan svartnade det. skrek på lärare att de var dumma i huvudet om de tex gav mig b. Jag var hemsk mot alla. jag började skära mig, ville ta mitt liv.
men efter höstlovet, så bad en av mina lärare att få prata med mig. Hon sa att hela klassen, alla lärare ink hon var oroliga för mig. att jag var för "stressad, hade för höga krav osv" ljög mig ur allt.
å så fortsatte jag, men en period, typ nov dec började jag äta igen, hiskeliga mängder. prövade spy, fast kände direkt att det var fel. Men ibörjan av detta år bestämde jag mig för att bli smal igen då jag gått upp de kilon jag gått ned pluss några till. jag slutade äta helt i skolan, hetsåt hemma, spydde, osv. på det alltid ha pressen att få A... vilket jag fick för det mesta. fast, nu började alla kontrollera mig. Helt plötsligt, från ingenstans började mina mentorer kolla så jag åt,. höll miljarder förläsningar om varför jag behövde äta. skrek endast på dem. å de vart i chock, jag " A Barnet" var "Oförskämd".
jag vågade inte söka hjälp, jag tänkte att blir jag bara smal, då kan jag söka hjälp. Jag ville inte leva, men då höll "ätstörningen" mig vid liv, jag levde för den. Men tankarna på att ta mitt liv blev fler och oftare. en kväll, när jag joggat i evigheter, stod jag vid den knappt hållbara isen och hade sådan lust att gå ut, å drunkna, ta mittliv. jag var så nära, men så kom en person å ja, du fattar nog, kunde inte göra det.
någon mån senare, sökte jag hjälp hos kuratorn som kontaktade mina föräldrar, fick väga mätas hos skolsyster, fick special kost, allt började bli bättre. men så gick jag upp i vikt igen, å ville inte det, så ljög ihop om att jag mådde bättre, å så sluta jag gå dit efter en månad. Och fortsatte ner igen. å nu på sommarlovet, ja, får panik, bakar, hetsät, spyr, ät inget nästa dag osv. allt fortsätt. och jag vet att det inte blir bättre till hösten, att jag får mer ångest om jag sök hjälp, att jag inte är värd att må bättre...
jag vet verkligen inte hur jag ska orka vidare, om jag ska bli frisk eller smal.
ledsen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt utförliga och levande beskrivning av det "helvete" du har upplevt och som du verkar inte ha lämnat bakom dig. Det finns flera skikt i din komplicerade tillvaro. Du skriver så bra att jag nästan kan känna hur du jagar dig själv till att vara "A-Barnet", alltså helst vara perfekt i dina skolprestationer och till ditt utseende - vad du än har som ideal.
Det jag ser är att du har jättesvårt för att hitta någon balans. Vad som ligger bakom det vet jag inte mycket om. Mobbningen du har varit utsatt för är helt säkert en del i detta. Mobbning är en hemsk upplevelse, den lämnar djupa spår i självkänslan, i självuppfattningen även långt efter att den har upphört. Det filter du har byggt upp på den tiden finns kvar och förvränger din syn på dig själv, därav all nedvärdering av dig själv, som om du inte var "värd att må bättre".
Du har uppenbarligen mycket stryka inom dig, du blev omtyckt i din klass, du har höga betyg och det som också är jätteviktigt, det är många kring dig som bryr sig, som visar att du är viktig, du är värdefull. Men vad hjälper det om du inte ser det och försöker upprätthålla en fasad. Om det som är omgivningens omtanke upplever du bara som kontroll och du försöker slingra dig genom att "ljuga dig ut" ur det hela. Nu vet du redan att det inte funkar. Nu vet du redan att fasaden inte håller, att du på egen hand inte fixar ditt "helvete". Det är inte konstigt att du blir lättirriterad och arg. Man kan inte bara kämpa själv utan energipåfyllning utifrån. Då spricker fasaden.
Nå, du har fått även hittills viss hjälp men det räckte inte. Det är för mycket du samlat på dig. Men jag ser att du är beredd att ta striden för ditt liv, för ditt välmående och du har kapaciteten att nå dit. Det första villkoret är att du slutar låtsas om något annat än vad du verkligen känner och tänker. Ditt lidande måste ta slut, du ska kunna sluta jaga dig själv.
Som jag förstår vet dina föräldrar åtminstone till en del av dina problem. Det är dags att ni tar kontakt med BUP. Mobbning i bakgrunden är ett kapitel. Dina problem med maten är ett annat. Dina prestationskrav är återigen ett kapitel för sig. Allt detta jag nämner här hänger naturligtvis ihop men man behöver gå genom alla dessa skikt i komplexiteten, metodiskt, så att säga bit för bit.
Jag tycker att du nu ska tala uppriktigt med dina föräldrar. Ett sätt som kan underlätta detta är att du visar ditt mejl och mitt svar för dem så att ni kan hjälpas åt att ta nästa steg mot att du verkligen ska kunna lämna ditt "helvete" bakom dig.