Vet inte vad jag ska säga
Hej.
Jag har mått dåligt i snart 9 mån och får nu hjälp på BUP. Jag skadar mig själv, min ångest kommer inte lika ofta men kraftigare och jag kan inte hantera den, jag orkar ingenting, min aptit finns knappt kvar och jag vill dö. Jag vill somna och inte vakna mer. Och den frasen som ekar än i mitt huvud är: Jag vet inte vad jag ska säga...
Det sa min lärare när jag berätta för henne om allt och det var hon som hjälpte mig med att få en tid på BUP. Det lämnar inte mitt huvud. När jag blundar så ser jag bara hennes ögon som försöker förstå vad hon precis läst. Det gör mig helt tokig. Jag vill att det ska lämna mig, det hemsöker mig och gör det bara jobbigt för mig.
Och jag förstår inte heller, jag kan må som allra sämst när jag ska till BUP. Jag sitter seriöst och skakar i väntrummet av ångest och det snurrar i huvudet. Varför mår jag så dåligt av att få hjälp? Jag trivs med min kontakt och på BUP, men mår ändå så fruktansvärt när jag ska dit.
Som sagt, jag vill somna och aldrig vakna mer. Om jag bestämt måste vakna, så vill jag vakna när jag är frisk. För jag orkar fan inte mer detta mer! Så jävla lack på livet.
Toni

BUP svarar:
Hej Toni!
Så jobbigt du har det. Och det är svårt att sätta ord på det – vad ska man säga när det finns så mycket som rör sig där inne. Kanske missuppfattar jag den envisa meningen som du inte blir av med. Men det verkar finnas något viktigt i den: du har något viktigt att säga, men vet inte hur du ska förmedla till din behandlare så att du kan få hjälp. Och kanske vet du inte riktigt själv vad som är viktigt att tala om bland alla förvirrande känslor som gör det så svårt.
Kanske tänker du att din lärare fick syn på något hemskt? Något hopplöst? Eller något annat skrämmande? Jag tror att hon sa det för att hon förstod att just hon inte var den som kunde hjälpa dig bäst. I stället hjälpte hon dig få kontakt med BUP.
Som du märker skriver jag ”kanske” så många gånger. För jag vet inte heller riktigt vad jag ska säga. När man står inför något svårt så förstår man oftast inte från början. Då måste man börja leta, kanske är det så …? Eller så … eller …? Man måste med andra ord pröva sig fram.
Att du mår extra dåligt när du sitter i väntrummet är inte ovanligt. Tvärtom, man vet att man snart ska sitta och försöka prata om det som är mest plågsamt och det är svårt att veta hur man ska göra det. Du sitter ändå kvar, plus plus plus till dig!
Har du berättat om dom här envisa och jobbiga minnena för din behandlare? Det tycker jag du ska göra. Det kan vara en ledtråd som hen kan använda för att hjälpa dig att hitta uttryckssätt. För när man vill förmedla något finns det annat än att säga ord: till exempel kan man skriva ett brev (du kan visa brevet till oss eller skriva ett nytt), att rita, att hitta på en saga (ja faktiskt), att göra en teaterpjäs med dockor som finns på BUP.
Jag vill också tipsa dig om SHEDO där du bland annan kan läsa om hur andra tjejer kan ha det och vad det finns för sätt att själv ta hand om sig när man mår jättedåligt.
Bra att du kämpar på, det tar tid men du verkar uthållig. Fortsätt!