Kan ringa och boka en tid hos er?
Hej jag har en liten fundering.. jag undrar om jag kan ringa och boka en tid hos er utan att mina föräldrar vet? Jag har haft en kontakt elr jag har en fortfarande tror jag men den e pausad (de va mina föräldrar som pausade den) men jag känner nu själv att jag verkligen behöver hjälp för jag mår så fruktansvärt dåligt så jag vet inte hur länge jag orkar.. jag har redan 2 st dör jag brukar prata med å så. Men jag undrar hur jag ska gå till väga när jag ska boka tid och om jag kan de utan mina föräldrar för dom är de mest oförstående människorna jag stött på.. jag behöver verkligen hjälp så hur ska jag få den?
nollan

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Du skulle kunna ringa till BUP mottagningen och höra om din behandlare har någon telefontid då du skulle kunna ringa hen. Då skulle du kunna berätta direkt att du vill fortsätta och samtidigt ta upp problemet angående dina föräldrar. Eller du kan också skriva ett brev till behandlaren. Men enklast är att försöka komma i kontakt med behandlaren genom att ringa mottagningen och höra.
Dina föräldrar känner till och har godkänt din kontakt med BUP så det behöver antagligen inte bli något problem ur den synpunkten men kanske det ändå inte känns bra att du liksom går bakom ryggen på dina föräldrar? Och vore det ändå inte bra för dem att veta hur du mår och bra för dig att veta att de känner till även om de är oförstående. Att du inte berättar för dem hur du mår gör det inte lättare för dem att förstå dig.
En del föräldrar är inte så lyhörda och då brukar det vara bra att vara klar och direkt när man berättar hur man mår. Det är ingen idé att vänta på att de ska förstå och lyhört fråga av egen maskin. Man måste helt enkelt förklara för dem hur det ligger till och ge dem förklaringar på det de inte förstår. Det är en pedagogisk uppgift och inte så lätt att klara av när man mår dåligt och behöver stöd och inlevelse.
Lycka till!