Sexlekar och obehag
Hej som liten 8 till 10 år handla allt om seX.
Jag gjorde sexuella lekar i badkaret med dockor...och gjorde så att allt såg ut som en olycka . Jag tog hårda leksaker mot mitt underliv som gjorde ont när jag badade. Jag lekte med bäbisdocka och gjorde sexuella handlingar mot den.
Jag lekte även lekar med ett annat barn .
Allt skulle hela tiden handla om att det var en olycka...och jag lurades .
Jag låste altid dörren när jag genomförde lekarna med dockor .
Jag viste så mycket om hur allt går till och olika ställningar . Hela dagar gick åt att leka sådana lekar.
Sedan började jag skriva snuskiga medelanden till okända män vid 10 års åldern..ville möta dem och ha sex. Men gjorde ju aldrig detta.
Sedan jag var i den åldern har jag pillar djupa sår över min kropp..jag vill inte ha sex.  Jag tycker det är obehagligt med beröring.jag försökte en gång ta mitt liv ..då ja va runt 10år.
Måste även nämna att jag har asberger och adhd.
Som liten var jag ängslig rädd..svårt att sova. Jag blev även utsatt av en kille i min egen ålder sexuella handlingar.
Min fråga är hur vanligt är det när man är så liten att hålla på så? Kan något hänt i mitt liv?
j

BUP svarar:
Hej!
Sexlekar har barn från tidig ålder, det är inget konstigt med det. Dessa lekar kan ske med andra barn i samma eller ungefär samma ålder eller med dockor och andra leksaker. Det är inte heller konstigt, det ingår i den normala utvecklingen av vår sexualitet.
Men det är mer problematiskt att du redan som barn lekte sexlekar på ett sätt som också gjorde ont. Det verkar så att du på något sätt kopplade ihop sex med känslan av obehag. Alltså det angenäma med det oangenäma. Jag vill inte spekulera i vad som kan ligga bakom denna kopplingen. Så mycket vill jag ändå säga att om man har varit sexuellt utnyttjad eller på något sätt utsatt för sexuella övergrepp kan en sådan koppling ske. Det betyder dock inte att det måste ha varit så, det kan finnas också andra orsaker till det.
I nuläget har du även ett självskadebeteende genom att pilla djupa sår på din kropp. Det är i sig ett problem som du skulle behöva hjälp med att kunna sluta med. Därtill kommer din ångest och sömnsvårigheter.
Jag tycker att du nu ska försöka ta tag i båda delarna av dina problem. En del är din sexualitet, din brist på sexlust och din historia kring sexualiteten. För detta förslår jag att du går in på preventell. se som ger råd och stöd för personer med sexuella problem av olika art och sort. Du kan ringa dit anonymt.
Förutom det kan du  gå till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Där kan du också få vidare vägledning för ditt självskadebeteende. Om de anser att du behöver mer specifik hjälp för detta och för din ångest samt sömnsvårigheter kanske hänvisas du till vuxenpsykiatri. Dit kan du självklart vända dig direkt, oavsett om du går till ungdomsmottagningen eller inte. Uppgifterna till vuxenpsykiatrin hittar du på Vårdguiden.se. Jag föreslår dock att du innan dess vänder dig till ungdomsmottagningen, det är fullt möjligt att du får tillräcklig hjälp redan där.
Ta dina problem på allvar. Du lider av dem och de finns hjälp att tillgå. Följ mina råd.