Vad kan jag göra när jag mår dåligt?
Vad ska jag göra om jag känner att jag inte vill vara runt människor för att jag bara sårar dem?
Vad ska jag göra när jag känner att jag sakta glider tillbaka in i en depression?
Vad ska jag göra när jag känner av panik i hela min kropp under hela dagar men egentligen sitter det i huvudet och jag har ingen att prata med?
Vad ska jag göra när jag känner mig nedstämd nästan som att jag känner ingenting,när jag känner mig helt värdelös?
Tillsist vad ska jag göra när jag är ledsen och när någon pratar med mig får jag aggretionsutbrott och kan inte kontrollera mig och efteråt får jag skuldkänslor och börjat gråta?
Lele

BUP svarar:
Hej!
Vilka viktiga frågor du fångat och formulerat. Det låter som att du har det tungt just nu och det finns absolut saker att tänka på och försöka med för att ta hand om sig själv. Det du upplever är inte ovanligt, så var inte för hård mot dig själv. Dåligt mående påverkar mycket och ofta ens relationer. Låt dina självkritiska tankar omvandlas till en vilja att förändra din situation! Att vara tillsammans med andra när man mår dåligt är viktigt, men det kan också vara svårt. Kanske orkar man inte lika mycket, du kan behöva pauser och ladda om på egen hand för att hålla humöret tillsammans. Att vara tillsammans utan att prata eller göra så mycket kan vara ett annat sätt att hålla känslorna i styr utan att vara ensam. Kanske går det också att prata om vad som hände, att be om ursäkt och gemensamt hitta sätt när någon har blivit arg eller betett sig dåligt kan faktiskt göra att relationer fördjupas. Har du kunnat berätta för dina vänner vad du går igenom?
Ångest tar sig kroppsliga uttryck, kropp och tankar är sammankopplade. Att känna igen tankemönster som leder till stark ångest kan vara ett sätt som gör att man kan bryta innan den värsta paniken kommer. Det kan vara bra att ha en lista i typ telefonen med saker du kan göra när du känner att ångesten tilltar. Det ska vara enkla saker men som kan bryta tankeverksamheten, exempelvis lyssna på en peppande låt, sms:a en vän, göra en kopp te och dricka den, ta ett bad…
Du känner ensam, det gör man lätt när man mår dåligt, man blir ju väldigt ensam med alla tankar och känslor och ensamheten i sig kan späda på det jobbiga. Svåra saker blir enklare att hantera tillsammans med någon. Det kan vara någon i ens närhet eller annan. Det finns olika sätt att komma i kontakt med andra när man mår dåligt. Via nätet finns Tjejzonen, Killfrågor och Tilia som bl a har chatt. Men det finns ju också möjlighet att söka kontakt med någon att träffa och prata med när man mår dåligt förstås, en ungdomsmottagning, en psykolog på vårdcentral eller BUP.
Jag skickar med några texter där du kan läsa lite mer. Se vad du kan förändra på egen hand och ta hjälp om och när det behövs.