Har ett enormt hat mot mig själv
Hej. Det är så att jag inte riktigt vet vars jag ska börja. Det känns som om alla mina tankar är i huvudet och jag kan inte säga mina tankar högt. Känns nästan som att det är en mini jag i mitt huvud som bara skriker alla mina ångest funderingar och att det är som att det har knutits  i en knut med tankar som bara är inne i huvudet och skrika ut  hela tiden.
Mina tankar handlar mest om mitt förhållande till min familj,pengar och framtiden.
Mitt förhållande till min familj är inte alls bra. Jag har en äldre bror som jag skulle säga misshandlar mig psykiskt då han varje dag trycker ner mig och påminner mig om hur ful och dum i huvudet jag är. Jag förstår varför han gör det för att jag vet att han själv inte mår bra innerst inne men det är ingen som hjälper han med det. Mina föräldrar vet att han inte mår bra men dom förnekar det eftersom dom jämt säger att det bara är så han är. Och att man måste lära sig att acceptera att han beter sig på ett dåligt sätt.
Mina föräldrar har båda jobb men eftersom att vi är en väldigt stor familj då jag har åtta syskon så har vi det väldigt dåligt med pengar. Jag känner en enorm stress och press på mig själv då jag måste prestera bra i skolan för att sedan kunna få en bra utbildning och skaffa ett jobb som ger bra med pengar. För min störts rädsla är att mina framtida barn ska få samma uppväxt som jag.
Jag har även ett enormt har mot mig själv då jag tycker att jag är så feg,ful,inte tillräcklig,misslyckad,inte värd ett öre och alla skulle få det så mycket bättre om jag inte fanns.
Jag går på bup pga en tidigare ätstörning men nu är det så att jag inte har några problem med maten längre men känner att min behandlare inte kan fatta det och har därför inte sagt något till dom om det som står ovanstående för det känns som om dom bara kommer att säga att jag känner så pga av någon dum Anorexi. Men så är inte fallet!
Vad ska jag göra kan inte sova på nätterna då jag tankar bara snurrar runt i huvudet.
????

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har många viktiga tankar om dig själv, ditt nuvarande och framtida liv. Men du har ingen att dela dem med. Jag undrar hur ditt självhat påverkar alla dess tankar. Om man hatar sig själv blir nog både nutid och framtid osäker och ångestfull. Om du tyckte bättre om dig själv skulle du kanske känna större förtröstan att det nog ordnar sig på ett bra sätt. Så det du vill prata om med din behandlare är viktiga saker.
Dessutom blir du dagligen psykiskt misshandlad av din äldre bror och dina föräldrar tycker att du ska acceptera att han beter sig dåligt. Jag tycker att du aldrig ska acceptera det och jag tycker du ska bjuda på motstånd. Du skriver att han påminner dig om hur ful och dum i huvudet du är. Men du är varken ful eller dum i huvudet. Du måste få hjälp att komma ur dessa tankar - för det är ju tankar inte några fakta om dig.
Du skriver att det känns problematiskt att ta upp de saker du beskriver i detta brev med din behandlare. Kanske känner du rätt men du kan också ha fel. Du vill ju prata om det du skrivit om så ett förslag kan vara att du gör lite försök och se om du kan få din behandlare att bli intresserad. Du skulle kunna fråga t.ex om ditt stora självhat kan ha något med att göra att din bror säger nedsättande saker om dig. Kan du själv tänka så om dig själv bara för att en bror säger så? Det tycker jag är en intressant fråga. Eller du kan fråga din behandlare om ätstörningar kan vara ett sätt att hantera självhat på och säga att du fortfarande hatar dig själv fast du inte har problem med din ätstörning.
Hur ska du göra med självhatet? Jag tycker också du ska berätta att alla dessa tankar nu är så besvärliga att du inte längre kan sova på nätterna. Det är ju ett bra mått på hur jobbigt det är för dig nu. Du får försöka få hen intresserad och oftast fungerar det bäst om man berättar ärligt hur dåligt man mår. Om du inte skulle lyckas kunna prata om dessa viktiga saker på BUP tycker jag du ska ta kontakt med en ungdomsmottagning. Lycka till!