Blir anmäld till soc när jag berättar
Hej! Jag heter Kim och är 13 år, jag har under 2 år levt lite mellan anorexi och normalt. Ena månaden går allt bra och jag äter normalt och så, men sen efter så rasar allt (Blir värre om jag inte tar huvudvärkstabletter rutinerat) Jag går ner i vikt, min depression (som INGEN vuxen vet om) blir starkare och jag har dagligen ångest. Varje gång jag vill berätta till sjuksköterskan så säger jag "För mycket" och blir anmäld till soc. Jag har blivit anmäld till soc för följande:
*Får ingen mat hemma
*Skär mig
*Röker
*Dricker energidryck och cider
*Har för urringade tröjor på mig och string när jag är på badhuset med skolan.
-----------------------------------------------
Det är jobbigt för det är bara 4/7 saker som stämmer, det som stämmer är: Energidryck, röker, string och skär mig... Min skola har satt en stämpel på mig, och det är problembarn med stora röda bokstäver. Och när läraren och rektorn kommer till skolan med den tanken så får alla elever den tanken och då blir jag mobbad och misshandlad, allt för jag går ner i vikt, men jag tänker att det är för att jag är tjock så jag går ner mer i vikt och på två månader är mitt "rekord" att gå ner 15kg...
Jag ska kanske testa mig för ADHD men jag vill inte det, jag vill testas för depression och ångest... Jag har haft självmordstankar sedan 2014 och försökt söka uppmärksamhet på fel sätt som slutat i beroende av olika saker. Har flera gånger funderat på hasch eller Kokain men har inte hittat nåt sätt att få ut, har dock vart ett klick ifrån att beställa en luftpistol att skuta ihjäl mig med, snälla hjälp innan det är försent
Kim

BUP svarar:
Hej Kim!
Det har det besvärligt på många sätt. Du har vänt dig till skolsköterskan men-säger du-berättar du för mycket så du blir anmäld till socialtjänsten.
Det är bra att du vänt dig till skolsköterskan och det är bra att du berättat om hur du har det. Men det sköterskan då har anmält är inte dig, som du säger. Sköterskan har anmält att hon är orolig för dig därför att du behöver mer stöd av vuxna - i första hand av dina föräldrar än vad du får nu.
Du skriver inget om vad socialtjänsten har gjort för att hjälpa dig och dina föräldrar. Det är socialtjänstens uppgift och det som är avsikten med en orosanmälan.
Att fundera på hasch och kokain är dumt och inget som skulle hjälpa dig utan tvärtom. Det är inte heller bra att du tar huvudvärkstabletter regelbundet. Man kan bli beroende även av huvudvärkstabletter och behöva ta allt större dos för att det ska ge effekt.
Kanske är det så att du dras till att göra sådant som du vet vuxna kommer att bli oroliga över, just för att visa att du behöver mer stöd och hjälp?
Att utredas för ADHD kan vara något bra. Skulle det visa sig att du har sådana svårigheter (som du i så fall delar med en mängd andra ungdomar) så kan du få ett bra anpassat stöd både i skolan och hemma. Och depression och ångest kan höra ihop med och vara en följd av de svårigheter man har vid ADHD.
Att du blivit mobbad och misshandlad i skolan är något skolan har en skyldighet att motarbeta och hjälpa dig med. Det ska du berätta för någon i skolan om du inte redan gjort det.
Du beskriver många svårigheter och du har många frågor. Det är bra att du undrar och funderar mycket. Du skriver som sagt inte om du och dina föräldrar har kontakt på socialtjänsten eller BUP. Men det är tydligt att du och ni behöver mer stöd.
Fortsätt berätta om hur du mår och ställ dina viktiga frågor till dem ni träffar.
Det kan vara svårt att våga lita på myndigheter och vuxna man inte känner. Men om det är så: säg hur det känns, säg att du vill att de förklarar hur de tänker och planerar och att de ska stämma av med dig så du känner dig delaktig.
Både socialtjänsten och BUP är till för att hjälpa och det blir lättast om du själv är med på det.