Allvarliga planer på att döda mig själv
Hej!
Jag är en sextonårig ungdom som vill ta livet av mig och planerar även för fullt att göra det. Jag har försökt begå självmord nio gånger och har även haft sammanlagt fyra gånger allvarliga planer på att döda mig själv. Utöver detta har jag varit inlagd på BUP:s slutenvårdsavdelning fyra gånger totalt för samma sak.
Jag har börjat slänga mina kläder och andra ägodelar då jag ändå inte kommer behöva dem. Dessutom har jag skrivit ett självmordsbrev och införskaffat allt material som jag behöver. Jag ser självmord den enda lösningen på mina problem. Förutom detta har jag bestämt vart och när jag ska ta livet av mig.
Jag har regelbunden kontakt med en psykolog på BUP som jag hatar av hela mitt hjärta och ej litar på. Hen avbryter mig hela tiden och även skriker åt mig. Hen kallar mig nedsättande ord såsom "uppmärksamhetshora", "kuksugare" och "missfoster". Hen får mig att känna mig nedstämd och värdelös. Psykologen blir rosenrasande på mig när jag söker vård för mina självmordstankar. Hen tycker att jag är en hypokondriker som hittar på min psykiska ohälsa. Därmed försöker hen behandla mig för hälsoångest trots att jag inte lider av det. Dessutom har hen hotat med att våldta mig om jag inte slutade klaga på mitt liv.
Anledningen till varför jag vill avsluta mitt liv är dels att jag står inte ut med min psykolog och dels att jag hatar mig själv. Orsaken till mitt djupa självförakt är att jag blev våldtagen av ett av mina syskon två gånger. Ingen tror på mig då detta syskon är ett par år yngre än mig och föräldrarns favoritbarn. Jag skyller på mig själv att jag inte gjorde nåt.
Jag bor inte längre med min familj men jag bor på ett familjehem bara ett par km ifrån dem så hela mitt liv kretsar kring hur jag ska undvika att träffa på dem. Det är jag jävligt trött på och är ännu en anledning till varför jag vill avsluta mitt liv. Jag dör hellre fri än lever ett liv i rädsla. Socialtjänsten vägrar att placera mig någon annanstans då de anser att jag har det allra bäst på det här familjehemmet.
Min fråga till er på BUP är: Ska jag ta livet av mig eller inte?
Is

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har det verkligen inte lätt! Jag blir glad att du  skriver till oss för det betyder att du ändå har kvar något hopp om allt kan bli bättre och det tror jag nog. Du ska inte ta livet av dig!
Du skriver att anledningen till att du vill ta ditt liv är ditt självförakt och att du hatar dig själv. Att man känner så om sig själv har ofta att göra med att man varit med om något, som t ex våldtäkt. Att det har skett inom familjen och ingen tror på dig är problematiskt. Alla anmälningar om sexuella övergrepp ska utredas. Är det gjort? Om inte tycker jag du ska ringa Bris eller Barnombudsmannen och berätta om din situation. Men du ska aldrig anklaga och skylla på dig själv!
Jag undrar hur ditt självhat och dina tankar om dig själv ser ut? Ibland tror man också att andra har samma nedsättande tankar om en som man själv har. Det är vanligt. Ibland kan dessa tankar också höras som de kommer från andra människor. Då upplever man det som verkligt. Jag tror det är så för dig.
De tankar du berättar din psykolog skriker till dig är nog hörsel-hallucinationer. Naturligtvis blir det hemskt jobbigt att träffa en psykolog som du tror har dessa tankar om dig och det förvärrar din situation att inte bara du hatar dig själv - utan att du tror även andra gör det! Det blir väldigt svårt för dig.
Jag undrar hur du reagerar när du tror din psykolog skriker dessa nedsättande saker till och om dig.
Jag tycker du ska berätta vad du hör hen säga, för det låter som din psykolog inte riktigt förstår hur du upplever kontakten? Många tycker det är jobbigt och pinsamt att berätta sådana saker som att man hör andra viska och säga nedsättande saker om en själv. Man kan undra om man är tokig.
Men det är faktiskt ganska vanligt att detta händer och du kan få bra hjälp.
Den stora fördelen är naturligtvis att du kan börja lita på dina behandlare istället för att hata dem. Och du kommer att må mycket bättre om du förstår att alla inte hatar dig, utan vill hjälpa dig så gott det går.
Det blev ett långt svar. Jag vill råda dig att förstöra dina förberedelser till att ta ditt liv. Visa ditt brev för din psykolog och förstör ditt material o s v.
Varför? För att försvåra för dig.
Det är lättare att impulsivt ta sitt liv om allt är förberett. Det är bättre att det får går lite tid mellan tanke och handling så att du ger dig själv chans att fortsätta leva.
För så länge du lever finns så många fler möjligheter än du själv kan se då du mår jättedåligt och bara hatar dig själv!
Jag önskar ditt allt väl!