Har LSD påverkat min hjärna?
Hej. Jag har en fråga...
Vid ung ålder tog jag LSD och jag tror att det har påverkat min hjärna/tänkande.
Nästan varje dag upplever jag deja vu känslor. Inte det som alla får ibland utan att jag får deja vu om att få deja vu om att få deja vu osv. i ett tag då allt annat försvinner lite. Ibland känner jag inte igen mig själv och kan inte koncentrera mig på vanliga konversationer utan försvinner i mina egna tankar. Allt detta kanske är normalt för vissa men för mig är det så tydlig kontrast efter min snedtripp.
Min fråga är då om detta borde tittas på och om det kan "fixas" eller om jag bara ska leva med mitt nya jag?
Anonymous

BUP svarar:
Hej!
Det korta svaret på din fråga är att ja, det borde tittas på som du formulerar det. Det säger jag i första hand för att du lever med ett störande och obehagligt symtom som du direkt kopplar till en snedtripp du någon gång tidigare hade vid intag av LSD.
Om dina frånvaroupplevelser kan kopplas till detta tillfälle (var det bara en gång?) eller om det kanske handlar om andra förklaringar kan man bara reda ut och man verkligen måste reda ut i samtal med en professionell person.
Mitt förslag är att om du bor i Stockholm tar du kontakt med Maria Ungdom. Om du bor någon annanstans i Sverige kan du undersöka om det finns någon specialistmottagning för drogrelaterade problem för ungdomar. Du kan också vända dig till den BUP-mottagning du geografiskt tillhör. Även ungdomsmottagningen i din hemkommun kan ge dig vidare orientering. På nätet kan du gå in på Drugsmart  där man anonymt kan ställa frågor och få svar från deras experter.
Du behöver inte dra långgående slutsatser utifrån dina deja vu upplevelser eller upplevelser av att på något sätt vara frånvarande i samtal och ha svårt att behålla koncentrationen. Hjälp finns att få som jag ovan nämnde.
Jag säger det bara för säkerhets skull: hoppas du har slutat med att ta någon sorts drog överhuvud taget (t. ex inte röker cannabis och dylikt). Det skulle nämligen försvåra att kunna bedöma vad dina upplevelser beror på.