Känns som att alla vänder mig ryggen
Hej jag är orkeslös, deprimerad och slår mig själv för att jag hatar mig själv. Jag har försökt tänkt glada tankar men min omgivning trycker ner mig. Minna föräldrar tar mig inte på alvar även fast jag fick diagnosen depression. Jag gick till er ihop om att må bättre men istället mådde jag sämre. Hon som hjälpte mig gav mig bara en diagnos och hjälpte mig inte även fast. Hon visste att jag hade starka självmordstankar. Nu har jag slutat gått till er sen länge men vet ej vem jag ska vända mig till för jag mår jättte dåligt och det känns som om jag dör långsamt för varje dag.
Det känns som alla vänder mig ryggen och att jag ej har någon framtid. Borde jag bara dö?

BUP svarar:
Hej!
Nej, du ska inte dö. Du har det mycket tufft just nu och det kan kännas hopplöst när man kämpar själv med för lite förståelse från omgivningen. Bra att du hör av dig och vill ha hjälp när det känns så här tungt!
Det är tråkigt att höra att du inte fick den hjälp du önskade på BUP. Att tänka glada tankar på egen hand brukar inte räcka när man känner sig nedtryckt från omgivningen. Att du vänder det negativa mot dig själv låter orättvist och destruktivt, men det kan tyvärr bli så när en inte känner sig förstådd av de omkring en. Försök att stå emot impulserna att skada dig själv, de leder inte till något bra i det långa loppet. Du behöver få vara i sammanhang där du kan bli förstådd och får hjälp med det svåra som tynger dig så. Att skriva hit var ett steg närmare just det!
Jag vet inte hur gammal du är, men att göra ett nytt försök på BUP kan vara en idé om du vill och vågar. Du behöver inte träffa samma person som tidigare om du inte vill. Tillsammans med någon som lyssnar på dig och som har erfarenhet av vad som kan hjälpa i svåra situationer hittar du nytt hopp! Skriv gärna ner vad det är du önskar hjälp med och tänk ut vad det viktigaste är för att du ska känna dig lyssnad på. Det kanske inte är så enkelt, men jag hoppas att det kan vara hjälpsamt i kontakt med den vuxen som ska försöka hjälpa dig.
Ett annat sätt att få hjälp med föräldrar är genom socialtjänsten. Du kan läsa mer på deras sida Koll på soc
Om du vill ha mer stöd via nätet så rekommenderar jag Tjejzonen. De har en chatt men också möjlighet att prata med en ung vuxen om ens situation.
Fortsätt kämpa!