Alltid panik på kvällarna
hej! är en tjej på 15 år. och behöver verkligen hjälp. ha mått dåligt i 3 år. började skada mig själv för ungefär 2 år sen, jag kan inte koncentrera mig alls i skolan, de slutar med att jag sitter på toan och gråter. på kvällarna får jag alltid panik, jag gråter, slår mig själv, slår i väggen, kastar saker, och kan inte andas.  och jag blir väldigt arg och ireterad lätt! jag har tänk på självmord.. för jag orkar inge mer. jag vill inte må såhär.  min mamma vet om att jag mår dåligt, men hon tror inte att de är så illa som de är. jag vill ha hjälp. men jag vet inte vad jag ska göra, jag vågar inte. jag har suget hela tiden av själskada! de värsta är, vet inte varför jag mår så här..
moa

BUP svarar:
Hej!
Det är inte alltid  lätt att veta varför man mår så dåligt som du beskriver. Det är något man kan behöva hjälp med för att förstå bättre.
Det är inte heller lätt att bara utifrån ditt brev kunna säga vad det är som är orsaken. Om du är pressad i skolan, om det handlar om kamratkontakter eller något hemma i familjen. Men du mår så dåligt att du absolut behöver någon att tala med som kan hjälpa dig att förstå varför det är så här och vad du behöver för att det ska bli bättre.
Vad bra att din mamma vet om att du mår dåligt! Kan du förklara mer för henne så att hon förstår  hur jobbigt du har det? Då kan ni kontakta Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen eller BUP.
Du säger att du inte vet hur du ska göra, att du vill ha hjälp men samtidigt är rädd och inte vågar. Det är inte konstigt att man kan känna sig rädd inför att tala med någon okänd om svåra känslor som man inte själv förstår. Men när man väl börjat känns det ofta mycket bättre. Att fortsätta ha det så här är inte bra.
Så tala mer med din mamma och låt henne hjälpa dig att söka hjälp!