Vill bara kunna älska mig själv igen
Jag är så himla trött på folk som säger att det kommer lösa sig. För kommer det verkligen göra det? Nu har det gått sådär 9 månader sen våldtäkten ägde rum! Jag minns allt som om det vore igår. Jag minns hur jag försökte resa på mig och gå därifrån och hur han tryckte ner mitt huvud, och får en utlösning på mitt ansikte. Jag minns hur jag försökte sparka bort han, och jag minns hur jag misslyckades. Hur han trängde in sina fingrar, och hur han försökte trycka in sin kuk vaginalt och analt. Jag minns hur jävla rädd jag var, och jag minns hur aggressiv han var. Jag minns hur han behandlade mig som en sexleksak. Men å andra sidan valde jag att följa med till hans lägenhet fastän jag inte kände honom, så jag får väl skylla mig själv. Jag blir bara så himla arg på mig själv att jag inte kan leva upp till mina förväntningar, jag blir så himla trött att jag inte kan älska mig själv längre. Och jag blir så himla trött på att varje gång jag träffar en kille, backar jag så fort det börjar bli seriöst. Att ha sex finns inte heller på världskartan. Det går bara inte. Och jag känner mig så himla sviken på allt, jag anmälde det men såklart lades det ner. Och även om jag har pratat om händelsen liten så har inget hjälpt! Jag vill bara kunna känna att jag i framtiden ska kunna ha fungerande relationer, men som det ser ut nu kommer jag aldrig kunna det. Och jag vill bara glömma allt, och bara kunna älska mig själv igen.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar om det kommer att lösa sig. Du vill att det ska bli som innan våldtäkten – att du kan älska dig själv igen och ha sex igen. Det är absolut möjligt. Ja, inte bara möjligt utan troligt. Men det kan ta tid och det kommer kanske inte att lösa sig av sig själv bara för att tiden går. Ofta behöver man bearbeta vad man varit med om tillsammans med någon som känns trygg och bra att lyssna och förstå.
Det är inte konstigt att du bara vill glömma allt men det är nog inte möjligt. Du kommer att komma ihåg men kanske inte på samma sätt som nu. Du behöver fortfarande hjälp med att förstå på riktigt att du inte ”får väl skylla mig själv”. Det är på intet sätt ditt fel!
Det brukar också vara väldigt jobbigt att göra en polisanmälan med alla förhör och så läggs det ner. Han går fri men du mår fortfarande väldigt dåligt och undrar om du någonsin kan må bra igen. Olika kvinnor reagerar på sitt eget sätt efter varit med om en våldtäkt och det kan ta olika lång tid innan man vill och kan prata om vad man varit med om. Det är en traumatisk händelse som kan förändra mycket, inte minst hur man ser på sig själv och sin kropp.
Du skriver att du pratat lite om händelsen men det har inte hjälpt. Det kan finnas många skäl till det. Hade ni en bra kontakt? Kände du att det var någon som förstod? Kände du stöd? Kunde du prata och ta upp alla känslor och tankar du har? Det är inte alltid det klaffar och det är känsliga saker att prata om.
Om du träffat någon som du tycker varit bra så tycker jag att du ska höra av dig igen annars kan du alltid ta kontakt med en Ungdomsmottagning eller BUP. De är vana att prata med ungdomar som varit med om olika övergrepp